Motocykl SHL typ M06U
|
Dane ogólne: | |
---|---|
Producent | KZWM Kielce (SHL) |
Lata produkcji | 1957-59 |
Ilość egzemplarzy | 10 356 |
Historia powstania | W 1957 roku Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych rozpoczynają produkcje motocykla typu SHL M06-U. Konstrukcję opracowało biuro konstrukcyjne WFM w Warszawie. Silniki o objętosci skokowej 150 były dostarczane również przez WFM. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano pełnopiastowe hamulce o średnicy roboczej bębnów 160mm oraz ramę wykonaną z prostokątnych profili zamkniętych. Inną nowoscią był gumowy amortyzator drgań w układzie przeniesienia napędu. W tym modelu WSK uwagę zwracał również chromowany układ wydechowy z dyfuzorem i głębokie błotniki. Ciekawy jest również fakt, że był to pierwszy motocykl dostępny do kupienia na wolnym rynku. Popyt jednak był mocno ograniczony z powodu ceny 14 tys złotych za co można było kupić dwie WFM-ki! Silnik S06 - 150 ccm zaprojektowany zasadniczo do OSY był przewidziany do zwiększenia pojemności skokowej do 175 ccm m in dzięki bardzo grubym (7mm) ściankom cylindra. Mówiło się nawet, że wysoka cena pojazdu byłaby do zaakceptowania właśnie dla silnika 175. (Jawa 175 kosztowała wtedy 18 tys.) Pierwsi użytkownicy chwalili dynamikę i zrywność pojazdu, powszechnie natomiast narzekano na bardzo niską jakość wykonania szczególnie osprzętu elektrycznego oraz zużycie paliwa sięgające prawie 5l/100 km |
Charakterystyka techniczna: | |
---|---|
Silnik | Typu S06, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym. Średnica cylindra 57 mm, skok tłoka 58 mm. Pojemność skokowa 148 cm3, stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 4,8 kW (6,5 KM) przy 4800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 11 Nm (1,1 kGm) przy 3500 obr/min. Kadłub odlewany ze stopu lekkiego, dzielony w płaszczyźnie pionowej. Tłok odlewany ze stopu lekkiego, trzy pierścienie uszczelniajace. Użebrowany cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany, podparty na czterech łożyskach kulkowych. Korbowód kuty, w stopie dwurzędowe łożysko wałeczkowe. Sworzeń tłokowy pływajacy. Smarowanie mieszankowe 25 : l. Masa suchego silnika z osprzętem 23,5 kg. |
Gaźnik | poziomy, typu G20, o średnicy gardzieli 20 mm, zamocowany bezpośrednio na cylindrze. Filtr powietrza siatkowy, obudowany. |
Sprzęgło | mokre trzytarczowe sterowane ręcznie -dźwignią przy kierownicy. Sześć sprężyn dociskowych |
Skrzynia biegów | Trzybiegowa o kołach stale zazębionych. Zmiana biegów dźwignią nożną. Przełożenia na poszczególnych biegach: I-2,935, II-1,486, III-1,00. |
Napęd: | - na sprzegło pojedyńczym łańcuchem 9,525X5X7,5 o 44 ogniwach. Przełożenie 2,31 - na tylne koło jednorzędowym łańcuchem rolkowym Rl-12-7X X8,51X7,79 o 122 ogniwach. Przełożenie 3,36 (47/14) |
Podwozie: | Rama kołyskowa, zamknęta, podwójna, spawana z rur stalowych o przekroju prostokątnym. Wsporniki podnóżków pasażera spawane
do ramy. Zawieszenie koła przedniego na widelcu z wahaczem pchanym, ze spreżynami śrubowymii tłumieniem olejowym. Półki widelca, tłoczone z blachy stalowej. Skok koła przedniego 160 mm. Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym, z dwoma teleskopami ze sprezynami srubowymi i amortyzatorami Wahacz z rur stalowych, o przekroju prostokątnym 20X27 mm, osadzony w tulejach turbaksowych. Skok koła tylnego 105 mm. Błotniki głębokotłoczone. Przedni błotnik mocowany do wahacza. Zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, mocowany do ramy jedną śrubą. Kran paliwa dwupołożeniowy, przesuwkowy. Siodło kanapowe, dwuosobowe, poduszka z gumy mikroporowatej, pokrycie z dermatoidu, dwukolorowe. Uchwyt na akumulator, dwie skrzynki narzedziowe. Podnóżki kierowcy regulowane, z osłonami gumowymi. Podnózki pasażera z osłonami gumowymi, składane do góry. Podstawka centralna z rur stalowych o przekroju prostokatnym. Osłona łancucha dwuczęściowa. Układ wydechowy dolny, umieszczony po prawej stronie motocykla. Tłumik chromowany, rozbieralny. |
Koła: | Kola jezdne szprychowe, obrecze o wymiarach 1.85X19". Osie kół przetykowe. Ogumienie dętkowe, o wymiarach 3.00-19". . Ciśnienie powietrza w ogumieniu: koło przednie 0,12 MPa (1,2 kG/cm2), koła tylne 0,14 MPa - 0,19 MPa (1,4-1,9 kG/cm2). |
Hamulce: | Mechaniczne, bębnowe pełnopiastowe. Srednica bębnów 160 mm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem. |
Instalacja elektryczna | - 6 V. Biegun dodatni połaczony z masa. Zapłon iskrownikowy, dwie cewki oswietleniowe o mocy 28 W, cewka ładowania
akumulatora współpracujaca z prostownikiem selenowym typu SPSs-36-08, umieszczonym w obudowie reflektora. Statyczne kąt wyprzedzenia zapłonu 4,9mm przed GMP. Świeca z gwintem M14X1,25, o wartości cieplnej 225. Akumulator o pojemnosci 7 Ah. Reflektor przedni o średnicy układu optycznego 150 mm, z symetrycznym swiatłem mijania, swiatłem drogowym i postojowym. Lampa tylna ze swiatłem postojowym i stop. Sygnał dźwiekowy, typu SCS 6 V. |
Pojemności: | Pojemność zbiornika paliwa 13 l |
Pojemności: | Pojemność skrzyni biegów 0,7 l |
Prędkość maksymalna: | 78 km/h |
Zuźycie paliwa: | 3,3 l/100 km |
Stosowane barwy nadwozia: | bd |
Wyposażenie: | kpl narzędzi, pompka |
Artykuł o początkach produkcji modelu M06U
|
|
|
|
|
|