Prototyp - Junak M14
![]() |
Model: M14 Iskra
Producent: SFM Szczecin
Lata produkcji: 1962
Ilość egzemplarzy: 1 (?)
Historia powstania:
Prototyp M14 był w porównaniu z prototypem M13 całkowicie nową konstrukcją.
Dość kontrowersyjnej obecnie urody pojazd opracowano wspólnie z Instytutem Wzornictwa
Przemysłowego.
Nowy dwucylindrowy silnik wbudowano w kołyskowej ramie rurowej, pojedyńczej.
Nowością było również wahaczowe zawieszenie koła przedniego, a także wykonana z tworzywa
obudowa mechanizmów podwozia.
Ze względu na dramatyczny spadek popytu na "Junaki" pracę nad protypem przerwano.
Prototyp znajduje się w muzeum w Szczecinie, prezentowane zdjęcia pochodzą z "Motoru"
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-132 czterosuwowy dwucylindrowy, górnozaworowy, stopień sprężania ?.
Moc maksymalna ?.
Gaźnik:
bd
Sprzegło:
mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie
Skrzynia biegów:
czterobiegowa o stale zazębionych kołach.
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o
Podwozie:
Rama kołyskowa zamknięta pojedyńcza spawana z rur stalowych.
Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych,
tłumik tłoczony, podwójny, nierozbieralny, błotniki tłoczone.
Tworzywowa osłona tylnej części motocykla, kanapa jednostopniowa dwuosobowa.
Koła:
Szprychowe niewymienne, obręcze stalowe 1,85'x19', opony 3,50x19'
Hamulce:
Mechaniczne, pełnobębnowe. Bębny odlewane ze stopu lekkiego.
Instalacja elektryczna:
bd
Pojemności:
bd
Ciężar:
masa wlasna ok 175kg
Zużycie paliwa:
szacunkowo ok 3,5 l/100 km
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
ok 125 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
prototyp - zielony
Wyposażenie:
bd
![]() |
![]() |