M14

Prototyp - Junak M14




Rys. 1: m14.jpg


Model: M14 Iskra

Producent: SFM Szczecin

Lata produkcji: 1962

Ilość egzemplarzy: 1 (?)

Historia powstania:

Prototyp M14 był w porównaniu z prototypem M13 całkowicie nową konstrukcją.
Dość kontrowersyjnej obecnie urody pojazd opracowano wspólnie z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego.
Nowy dwucylindrowy silnik wbudowano w kołyskowej ramie rurowej, pojedyńczej. Nowością było również wahaczowe zawieszenie koła przedniego, a także wykonana z tworzywa obudowa mechanizmów podwozia.
Ze względu na dramatyczny spadek popytu na "Junaki" pracę nad protypem przerwano. Prototyp znajduje się w muzeum w Szczecinie, prezentowane zdjęcia pochodzą z "Motoru"

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S-132 czterosuwowy dwucylindrowy, górnozaworowy, stopień sprężania ?. Moc maksymalna ?.

Gaźnik:

bd

Sprzegło:

mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie

Skrzynia biegów:

czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta pojedyńcza spawana z rur stalowych. Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, tłumik tłoczony, podwójny, nierozbieralny, błotniki tłoczone. Tworzywowa osłona tylnej części motocykla, kanapa jednostopniowa dwuosobowa.

Koła:

Szprychowe niewymienne, obręcze stalowe 1,85'x19', opony 3,50x19'

Hamulce:

Mechaniczne, pełnobębnowe. Bębny odlewane ze stopu lekkiego.

Instalacja elektryczna:

bd

Pojemności:

bd

Ciężar: masa wlasna ok 175kg

Zużycie paliwa: szacunkowo ok 3,5 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna ok 125 km/h

Stosowane barwy nadwozia: prototyp - zielony

Wyposażenie: bd

Rys. 2: m14.jpg
Rys. 3: m14.jpg