B20

Junak M07 B20


M07

Model: M07 B20 Junak

Producent: SFM Szczecin

Lata produkcji: 1958

Ilość egzemplarzy: ?.

Historia powstania:

Trójkołowiec bagażowy Junak B20 powstał jako odpowiedź przemysłu motocyklowgo na zapotrzebowanie rynku w zakresie małego pojazdu do bliskiego transportu. Ładowność pojazdu okresono na 300 kg.
Do seryjnego modelu Junaka M07 doczepiono z tyłu ramę skrzyni ładunkowej resorowaną niezależnie na poprzecznym resorze półeliptycznym. W pojeździe zastosowano koła 5.20x12'. Napęd ze skrzyni biegów motocykla przekazywany był za pomocą dwóch przekładni łańcuchowych do mechanizmu różnicowego, a następnie półosiami do kół.
Model M07 B20 instniał praktycznie tylko w prototypie, ponieważ do produkcji seryjnej wszedł w roku 1960 nowszy model M10 B20 różniący się tylko "motocyklem bazowym"

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S03 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm, pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania 6,8. Moc maksymalna 12,5 kW (17 KM)przy 5500 obr/min,moment maksymalny 24 Nm przy 4000 obr/min, Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany podparty na łożyskach rolkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. Rozrząd górnozaworowy napędzany krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych. Regulacja rozrządu za pomocą wałków mimośrodowych na których mocowane są dźwignie zaworów. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.

Gaźnik:

typu Amal typ 276/117/R o średnicy gardzieli 25,4 mm, filtr powietrza mokry siatkowy.

Sprzegło:

mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie

Skrzynia biegów:

czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,04, II - 1,97, III- 1,269, IV-1,00 Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach. Przełożenie 1,56, koło pośrednie - tylny most łańcuchem rolkowym 5/8' o 82 ogniwach, przełożenie 1,47.

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym. Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, tłumik tłoczony nierozbieralny, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku, błotnik tłoczony, podnóżki kierowcy kute z nakładka gumową, nastawne, nakładką gumową, podstawka centralna spawana, podstawka boczna spawana, tłoczona skrzynka narzedziowapo prawej stronie motocykla.

Nadwozie:

Rama skrzyni ładunkowej drewniana, boki i podłoga ze sklejki wodoodpornej skręcana wkrętami i klejona. Tył otwierany. Na bokach skrzyni zamontowane pałąki z rurek z listwami służączymi do zakładania brezentowego pokrowca. Skrzynia malowana lakierem olejnym.

Koła:

Przednie -szprychowe obręcz stalowa 1,85'x19', opony 3,50x19', koła tylne 3,5x12, ogumienie 5,20x12'

Hamulce:

Mechaniczne, bębnowe. Hamulec przedni i tylny uruchamiane linką Bowdena. Hamulec tylny z zapadką postojową.

Instalacja elektryczna:

Zapłon iskrownikowy, iskrownik typu M3304 lub IKA-ZS3 z samoczynnym przyspieszaczem zamocowany z przodu silnika.Prądnica typu R6 45-DIN 72417 lub P9A o mocy 45 W i napięciu 6V umieszczona w kadłubie silnika, napędzana od wału korbowego przekładnią zębatą.
Regulator typ RSC/45 6b lub RG9a 6V, 8A zamocowany do ramy pod zbiornikiem paliwa.
Akumulator 6V 14Ah,
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej 175
Reflektor przedni umieszczony w obudowie. Żarówka 6V 25/25W, żarówka światła pozycyjnego 6V 1,5W, Trójpołożeniowy wyłącznik świateł zintegrowany ze stacyjką, żarówka kontrolna ładowania 6V 1,5W, żarówka kontrolna biegu luzem 6V 1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W.
Wyłącznik światła stop umieszczony pod filtrem powietrza.
Lampa tylna 6V 3W, stop 6V 5W.
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony zintegrowany z przyciskiem sygnału dźwiękowego.
Sygnał dźwiękowy typu BFSK lub PAL 6V przymocowany do ramy poniżej zbiornika paliwa.

Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Pojemność zbiornika oleju 2,4 l
Pojemność skrzynki biegów 0,4l
Pojemność komory sprzęgła 0,5l
Pojemność filtra powietrza 0,1l
Pojemność mechanizmu różnicowego 0,5l

Ciężar:

masa wlasna 290kg, ładowność 300 kg

Zużycie paliwa:

5,7 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna

70 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

czarna,

Wyposażenie:

kpl narzędzi, pompka do kół



Junak B20 łatwo dawał się przekształcić w motocykl turystyczny M07.Wystarczyło odkręcić doczepę i uzupełnić brakujące części tj wahacz tylny, błotnik tylny z instalacją elektryczną i lampą, osłonę łańcucha, koło tylne, dwa amortyzatory tylne, linkę hamulca tylnego.
Ze względu na zastosowanie w wersji B20 zębatki zdawczej 16z a nie jak w motocyklu seryjnym 20 z osiągi pojazdu (prędkość) będą mniejsze.