WSK

Model M06


Marka: WSK Model: M06

Producent: WSK Świdnik

Lata produkcji: 1955-65

Ilość egzemplarzy: 207 649

Historia powstania:

Model WSK M06 był produkowany równocześnie z warszawskim modelem WFM M06 i był praktycznie identyczny.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S01, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm, pojemność skokowa 123 ccm, stopień sprężania 6. Moc maksymalna 3,0 kW (4 KM) przy 4250 obr/min, maksymalny moment obrotowy 7,36 Nm przy 3000 obr/min. Dadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany podparty na czterech łożyskach kulkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.

Gaźnik:

Amal E68/16 o średnicy gardzieli 16 mm, filtr powietrza mokry siatkowy, przesłona rozruchowa na filtrze powietrza

Sprzegło:

mokre trzytarczowe, sześć sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączający

Skrzynia biegów:

trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,16, II - 1,49, III- 1,00 Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm o 114 ogniwach. Przełożenie 3,42

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta podwójna z profili ceowych. Dwa łożyska kulkowe osadzone w główce ramy. Koło przednie zwieszone na widelcu teleskopowym bez amortyzacji. Zawieszenie koła tylnego na wahaczu dwustronnym z profilu prostokątnego, teleskopy wyposażone w amortyzatory olejowe. Błotniki tłoczone blaszane, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku. Kanapa dwuosobowa pokryta dermatoidem. Skrzynka narzędziowa w postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem.Podstawka centralna tłoczona z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.

Koła:

Szprychowe niewymienne(31 szprych średnicy 3,1mm), obręcze stalowe 1,7"x19"

Hamulce:

Mechaniczne, bębnowe. Bębny tłoczone z blach stalowej. Srednica bębnów 125 mm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.

Instalacja elektryczna:

Zapłon iskrownikowy, prądnica - iskrownik osadzona na lewym czopie wału korbowego. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 27st przed GMP. swieca M14x1,25 175wg Boscha. Prądnica 6V 17W, reflektor przedni ze światłem postojowym, drogowym i mijania, lampa tylna ze światłem pozycyjnym i oświetleniem tablicy rej.

Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa ~12 l

Ciężar:

masa wlasna 79 kg

Zużycie paliwa:

ok 3 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna

67 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

czarna, wiśniowa,niebieska, zielona, szara

Wyposażenie:

kpl narzędzi, pompka do kół

Na zdjęciach są dwa modele WSK M06 - z roku 1956 i z roku 1958. Jak widać główna różnica polega na zastosowaniu innych puszek narzędziowych co było zresztą wymuszone zastosowaniem w nowszym modelu instalacji z akumulatorem. (w 1956 roku)
Oba pojazdy zachowały się w stanie oryginalnym.

Wkrótce przedstawię zdjęcia jeszcze jednego pojazdu z roku 1958 po zmianach wprowadzonych w połowie roku 1958 polegających na zastosowaniu gaźnika G20 oraz - co było wtedy nowością - filtra powietrza wbudowanego pomiędzy puszki narzędziowe.