Odra

Prototypy Odra 1 i Odra 2

 odra-1.jpg
 odra-1.jpg



Marka: -

Model: Odra 1

Producent: Pilczyckie Zakłady Metalowe

Lata produkcji: 1957

Ilość egzemplarzy: 1

Historia powstania:

W 1957 roku wrocławska prasa pisała:

"Przemysł wrocławski wystapił z nową cenną inicjatywą. W pierwszym kwartale br na naradzie aktywu technicznego z udziałem przedstawicieli Centralnego Zarzadu Przemyslu Wyrobów Prezyzyjnych przedstawiono prototypy dwóch skuterów.

Inż Felix Bąk - glówny technolog, inz Roman Wojciechowski - glówny mechanik, inż. Barcikowski, Stanisław Karpowicz, Tadeusz Jabłoński oto grupa której przypisać należy narodziny dwóch modelów skuterów.

Popielata maszyna z kanapą z silnikiem WFM, również drugi w kolorze seledynowym posiada silnik WFMki.
Oba skutery rozwijają szybkość ok 70 km/ na godzinę , a zużycie paliwa wynosi 3 ,5 litra paliwa na 100km (przy szybkosci 45 km na godzine). Obydwa skutery wyslane zostały przed dwoma dniami na wystawe w Warszawie organizowaną przez Centralny Zarząd Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych.
Razem z nimi powędrowały na wystawę inne wyroby zakładów pilczyckich : sa to dwie maszyny piekarnicze (...) Jeszcze jeden eksponat to syfon do wody sodowej.Niewatpliwie wrocławian najbardziej interesują jednak skutery. Dlatego też zwróciliśmy sie do dyrekcji zakładów pilczyckich z zapytaniem o ewentualne możliwości ich produkcji. Zakłady mogłyby oczywiście wprowadzić u siebie produkcję skuterów, jesli ... decyzja Ministerstwa w tej sprawie bedzie przychylna. Kiedy? Rok przyszły - 1958 byłby wtedy okresem uruchamiania produkcji. Zakład nie wyprodukowalby wiecej niz okolo 100 skuterów.W roku nastepnym można by liczyć na produkcje okolo 1000 szt, a potem stopniowo coraz wiecej. Tak wygląda sprawa produkcji skuterów widziana przez gospodarzy zakładów pilczyckich. Jak bedzie w praktyce?.No cóż Życzyc trzeba chyba i zakładowi i wszystkim tym, którzy czekaja na skutery rodzimej produkcji aby prototypy, które wyszły z wrocławskiego zakładu stanowiły poczatek przyszłej masowej produkcji."

Jak wiadomo prototypy z WFM okazały się lepsze i bardziej zaawansowane projektowo i o skuterach z Wrocławia szybko zapomniano.

Dane techniczne:

Silnik:

S01 Dane jak w motocyklu WFM , dodatkowo wyposazony w dmuchawe

Gaźnik:

Dane jak w motocyklu WFM

Sprzęgło:

Dane jak w motocyklu WFM

Skrzynia biegów:

Dane jak w motocyklu WFM

Napęd:

Przeniesienie napedu na kolo tylne lancuchem

Podwozie:

Rama rurowa, nadwozie blaszane blotnik przedni nieruchomo zwiazany z karoseria blaszana. Zawieszenie przednie teleskopowe, tylne na wahaczu wleczonym. Siodlo dwuosobowe kanapowe.

Koła:

Tarczowe 10', dodatkowo kolo zapasowe mocowane w tylnej czesci pojazdu

Hamulce:

Bębnowe obu kół

Instalacja elektryczna:

Bd

Pojemności:

Skrzynka biegów bd

Zbiornik paliwa bd

Ciężar:

Ciężar własny 100 kg, ciezar max bd

Zużycie paliwa:

3,5 l/100 km przy 45 km/h

Wskaźniki:

Szybkosc maksymalna ok 70 km/h,

Szybkosc uzytkowa 45 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

Seledynowa

Wyposażenie:

bd





Model: Odra 2

Producent: Pilczyckie Zakłady Metalowe

Lata produkcji: 1955

Ilosc egzemplarzy: 1

Historia powstania:

Opisana przy modelu Odra 1

Dane techniczne:

Silnik:

S01 Dane jak w motocyklu WFM , dodatkowo wyposazony w dmuchawę

Gaźnik:

Dane jak w motocyklu WFM

Sprzegło: Dane jak w motocyklu WFM

Skrzynia biegów:

Dane jak w motocyklu WFM

Napęd:

Przeniesienie napędu na koło tylne łańcuchem

Podwozie:

Rama rurowa, nadwozie blaszane blotnik przedni ruchomy. Zawieszenie przednie teleskopowe, tylne na wahaczu wleczonym. Dwa indywidualne siodla kierowcy i pasazera.

Koła:

Tarczowe 10', dodatkowo kolo zapasowe mocowane w tylnej czesci pojazdu

Hamulce:

Bębnowe obu kół

Instalacja elektryczna:

bd

Pojemności:

Skrzynka biegów

bd

Zbiornik paliwa

bd

Ciężar:

Ciężar własny 100 kg, ciężar max

bd

Zużycie paliwa:

3,5 l/100 km przy 45 km/h

Wskaźniki:

Szybkość maksymalna 70 km/h,

Szybkość użytkowa 45 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

Szara

Wyposażenie:

bd