Prototyp M57
![]() |
Marka: WSK
Model: M57 Montana
Producent: Warszawska Fabryka Motocykli
Lata produkcji: 1962
Ilość egzemplarzy: 1
Historia powstania:
Model M57 powstał po decyzji likwidacji fabryki WFM, kiedy to jej produkcję przejął
zakład WSK w Świdniku.
Dział konstrukcyjny tej fabryki podjął się skonstruowania prototypu nowego skutera.
Prace były prowadzone w 1964 roku pod kierownictwem mgr inż. Adama Kuklewicza, a w skład zespołu
weszli również inż. J. Kapecki, inż Z. Poździak i inż. J. Mroczkowski.
Stroną plastyczną zajmował się prof. Cezary Nawrot z Warszawskiej ASP. Z dwóch
powstalych projektów M56 i M57 zdecydowano się wykonać ten drugi.
Prototyp został wykonany w roku 1967 pod nazwą Montana. Pojazd charakteryzował się
samonośną spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Do napędu prototypu wykorzystano
zespół napędowy skutera Lambretta 125 będący jednocześnie jednostronnym wahaczem tylnym
Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach wleczonych również pochodziło z tego pojazdu.
Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu Lambretta 125 dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony dmuchawa umieszczona na kole zamachowym. Pojemnosc skokowa 123ccm
moc 5,9 kW (ok. 8 KM) przy 6000 obr/min.
Gaźnik:
bd
Sprzegło:
bd
Napęd:
Przekładnia czterostopniowa zblokowana z silnikiem.
Podwozie:
Samonośne spawane z wytłoczek stalowych
Koła:
tarczowe, wymienne
Hamulce:
bębnowe na oba koła
Instalacja elektryczna:
bd
Pojemności:
bd
Cieżar:
własny ok. 100 kg
Zużycie paliwa:
ok. 2,5 l/100 km
Wskaźniki:
Szybkość maksymalna
ok. 80 km/h
Szybkość użytkowa bd
Stosowane barwy nadwozia:
bd
Wyposażenie:
bd