M52- Osa

Skuter Osa M52

M07
M07
M07
M07
M07
M07



Marka: WFM

Model: OSA M52

Producent: Warszawska Fabryka Motocykli

Lata produkcji: 1962-65

Ilość egzemplarzy: ?

Historia powstania:

Model M52 powstał w zwiazku z zainteresowaniem Indii zakupem SHL M-11 oraz skuterów. W WFM opracowano wersje "indyjską" - przystosowaną do gorącego klimatu oraz zunifikowana w znacznym stopniu z SHL M-11. Skuter wyposażono w nowy silnik typu S-33 charakteryzujący sie mocą 5,85 kW i momentem obrotowym 12,7 Nm uzyskanymi z pojemności 175ccm. Do chłodzenia zastosowano wydajną dmuchawę przymocowaną do koła zamachowego. Silnik zasilał nowy gaźnik typu Pegaz G-24 U2 o przelocie 24mm. Cylinder wyposażono w osłonę kierującą strugę powietrza chłodzącego, osłonieto również nieco inaczej zamocowany gaźnik. Powiekszono otwory chłodzace, wydłużono kanapę i opracowano nowy bagażnik. Wzrósł także do 1300 mm rozstaw osi i w związku z tym długość całkowita do 1950 mm.Nowościa były zamki schowka, siodła i blokada koła. Kształt karoserii zasadniczo nie zmienił sie, wprowadzono w miejsce wytłoczek tylnej części i osłony reflektora elementy wykonane z laminatu. Zmieniono sposób mocowania nadwozia rezygnując z rurowychprowadnic na rzecz sworznia z dużą nakrętką motylkową.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S-33 dwusuwowy jednocylindrowy z przeplukiwaniem zwrotnym, chlodzony dmuchawa umieszczona na kole zamachowym. Srednica cylindra 61,5 mm skok tloka 58 mm. Pojemnosc skokowa 173ccm, stopien sprezania 6,3. Moc maksymalna 6,1 kW

Gaźnik:

Pegaz GM 24U2 o srednicy przelotu 24 mm, przepustnica powietrza umieszczona wewnatrz przepustnicy mieszanki.

Sprzegło:

Mokre czterotarczowe z pojedyncza sprezyna centralna. Osadzone na wale skrzyni biegów, napedzane lancuchem 3/8' x 5,7, przelozenie 2.

Skrzynia biegów:

Trzybiegowa o kolach stale zazebionych. Przelozenia I- 2,63, II- 1,47, III - 1,0.

Napęd:

Osłonietym łancuchem ˝' x7,75 o 98 ogniwach i przelozeniu 3

Podwozie:

Jak w modelu M50. Osłona lampy oraz tylna część nadwozia wykonana z tworzyw sztucznych.

Koła:

Jak w modelu M 50

Hamulce:

Jak w modelu M 50

Instalacja elektryczna:

Podstawowe dane jak w modelu M 50, prostownik selenowy umieszczony w obudowie obok prędkościomierza

Pojemności:

Jak w modelu M 50

Cieżar:

Cieżar własny 132 kg, ciezar max 307 kg

Zużycie paliwa:

2l/100 km przy 40km/h, 3,2 l/100 km przy 60 km/h

Wskaźniki:

Szybkość maksymalna 75 km/h,

Szybkość użytkowa 60 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

jasno - beżowa, jasnoszara,szaro-zielona, niebieska-pastel, seledyn, turkus. Obręcze kół - zawsze kość słoniowa, podwozie - czarna. Jak podaje katalog części zamienych zbiornik paliwa był w kolorze nadwozia, ale takiej Osy jeszcze nie widziałem - wszystkie miały czarne baki.

Wyposażenie:

Komplet narzędzi, pompka do opon

Skuter Osa M52

>
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07



Czerwona Osa w wersji z owiewką stoi w muzeum techniki w Poznaniu. Niestety wygląda na mocno nieoryginalną (np. kanapa!), a z kolorem czewonym nie spotkałem się w żadnym opracowaniu i katalogu części. Owiewka w pokazanym kształacie była dostępna jako wyposażenie dodatkowe do większości produkowanych wówczas motocykli i skuterów.