M52- Osa
Skuter Osa M52
Marka: WFM
Model: OSA M52
Producent: Warszawska Fabryka Motocykli
Lata produkcji: 1962-65
Ilość egzemplarzy: ?
Historia powstania:
Model M52 powstał w zwiazku z zainteresowaniem Indii zakupem SHL M-11 oraz skuterów.
W WFM opracowano wersje "indyjską" - przystosowaną do gorącego klimatu oraz
zunifikowana w znacznym stopniu z SHL M-11. Skuter wyposażono w nowy silnik typu
S-33 charakteryzujący sie mocą 5,85 kW i momentem obrotowym 12,7 Nm uzyskanymi z
pojemności 175ccm. Do chłodzenia zastosowano wydajną dmuchawę przymocowaną do koła
zamachowego. Silnik zasilał nowy gaźnik typu Pegaz G-24 U2 o przelocie 24mm.
Cylinder wyposażono w osłonę kierującą strugę powietrza chłodzącego, osłonieto również
nieco inaczej zamocowany gaźnik. Powiekszono otwory chłodzace, wydłużono kanapę i
opracowano nowy bagażnik. Wzrósł także do 1300 mm rozstaw osi i w związku z tym
długość całkowita do 1950 mm.Nowościa były zamki schowka, siodła i blokada koła.
Kształt karoserii zasadniczo nie zmienił sie, wprowadzono w miejsce wytłoczek tylnej
części i osłony reflektora elementy wykonane z laminatu. Zmieniono sposób mocowania
nadwozia rezygnując z rurowychprowadnic na rzecz sworznia z dużą nakrętką motylkową.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-33 dwusuwowy jednocylindrowy z przeplukiwaniem zwrotnym, chlodzony dmuchawa umieszczona na kole zamachowym. Srednica cylindra 61,5 mm skok tloka 58 mm. Pojemnosc skokowa 173ccm, stopien sprezania 6,3. Moc maksymalna 6,1 kW
Gaźnik:
Pegaz GM 24U2 o srednicy przelotu 24 mm, przepustnica powietrza umieszczona wewnatrz przepustnicy mieszanki.
Sprzegło:
Mokre czterotarczowe z pojedyncza sprezyna centralna. Osadzone na wale skrzyni biegów, napedzane lancuchem 3/8' x 5,7, przelozenie 2.
Skrzynia biegów:
Trzybiegowa o kolach stale zazebionych. Przelozenia I- 2,63, II- 1,47, III - 1,0.
Napęd:
Osłonietym łancuchem ˝' x7,75 o 98 ogniwach i przelozeniu 3
Podwozie:
Jak w modelu M50. Osłona lampy oraz tylna część nadwozia wykonana z tworzyw sztucznych.
Koła:
Jak w modelu M 50
Hamulce:
Jak w modelu M 50
Instalacja elektryczna:
Podstawowe dane jak w modelu M 50, prostownik selenowy umieszczony w obudowie obok prędkościomierza
Pojemności:
Jak w modelu M 50
Cieżar:
Cieżar własny 132 kg, ciezar max 307 kg
Zużycie paliwa:
2l/100 km przy 40km/h, 3,2 l/100 km przy 60 km/h
Wskaźniki:
Szybkość maksymalna 75 km/h,
Szybkość użytkowa 60 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
jasno - beżowa, jasnoszara,szaro-zielona, niebieska-pastel, seledyn, turkus. Obręcze kół
- zawsze kość słoniowa, podwozie - czarna.
Jak podaje katalog części zamienych zbiornik paliwa był w kolorze nadwozia, ale takiej Osy jeszcze nie widziałem - wszystkie miały czarne baki.
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon
Skuter Osa M52
Czerwona Osa w wersji z owiewką stoi w muzeum techniki w Poznaniu. Niestety wygląda
na mocno nieoryginalną (np. kanapa!), a z kolorem czewonym nie spotkałem się w żadnym
opracowaniu i katalogu części. Owiewka w pokazanym kształacie była dostępna jako wyposażenie
dodatkowe do większości produkowanych wówczas motocykli i skuterów.