Motocykl WFM typ M16 Tarpan - prototyp
Model: SHL M16 - prototyp
Producent: WFM Warszawa
Lata produkcji: 1964
Ilość egzemplarzy: kilka szt.
Historia powstania:
Założenia tachniczne nowego motocykla sformułowano w WFM już w 1962 roku. Zespół
projektantów w skład którego wchodzili: Krzysztof Brun, Jerzy Jankowski i Tadeusz Mathia
zdecydował się na zupełne odejście od dotychczas stosowanych rozwiązań. Pojazd miał
być zbudowany z zupełnie nowoopracowanych zespołów i z założenia konkurować z motocyklami
takich marek jak MZ czy Jawa.
Układ nośny pojazdu opracowany przez Tomasza Marconiego oparty był na ramie grzbietowej zbudowanej z pojedyńczej rury.
Zawieszenie tylne - klasyczne na podwójnym wahaczu wleczonym amortyzowanym dwoma teleskopami
o skoku 85 mm. Zawieszenie przednie na widelcu z krótkim wahaczem pchanym resorowanym dwoma
teleskopami o skoku 130 mm. Charakterystyczną cechą pojazdu była nieruchma lampa przednia, której
wielokątna obudowa stanowiła przedłużenie zbiornika paliwa.
Twórcą sylwetki pojazdu był Maciej Piątkowski.
Silnik motocykla opracowany przez zespół w składzie Eugeniusz Budny, Marcin Skórski i
Zbigniew Grodecki charakteryzował się mocą 15 KM (11kW) oraz zupełnie nową pięciobiegową
skrzynią biegów. Silnik ten nie został nigdy wykonany w metalu, a prototypowe pojazdy
wyposażano w silnik S32 znany z poprzednich modeli.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S32, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 61,5 mm, skok tłoka
58 mm,pojemność skokowa 173 ccm, stopień sprężania 6,3. Moc maksymalna 6,6kW
(9 KM) przy 58000 obr/min,
Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni
biegów Wał korbowy kuty, składany Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem,
dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1
Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
GM 24U1 o średnicy gardzieli 24 mm
Sprzegło:
mokre czterotarczowe
Skrzynia biegów:
trzybiegowa o stale zazębionych kołach.
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm. Przełożenie 3,36
Podwozie:
Rama pojedyńcza rurowa. Koło przednie zwieszone na widelcu spawanym z wytłoczek blaszanych
wahacz pchany, amortyzatory teleskopowe z tłumieniem olejowym o skoku 130 mm
Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym. Amortyzatory teleskopowe o skoku 85mm.
Błotniki tłoczone blaszane, Podstawka centralna tłoczona z blachy,
pełna osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.
Koła:
Szprychowe niewymienne obręcze stalowe 18", ogumienie przód 3,00, tył 2,25. Docelowo
planowano stosować obręcze 17", natomiast wersje sportowe wyposażano w koło przednie
21"
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe pełnopiastowe. Srednica bębnów 160 mm. Hamulec
przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.
Instalacja elektryczna:
Iskrownik - prądnica o mocy 28W, akumulator 6V 7Ah,Reflektor przedni 6V25W/25W+6V 3W
lampa tylna 6V/3W, 6V/5W-światło stop.
Sygnał dźwiękowy prądu stałego typu SDM6
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa bd l
Ciężar:
masa wlasna bd kg
Zużycie paliwa:
bd
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
ok 105 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
bd
Wyposażenie:
bd