WFM M16

Motocykl WFM typ M16 Tarpan - prototyp



Model: SHL M16 - prototyp

Producent: WFM Warszawa

Lata produkcji: 1964

Ilość egzemplarzy: kilka szt.

Historia powstania:

Założenia tachniczne nowego motocykla sformułowano w WFM już w 1962 roku. Zespół projektantów w skład którego wchodzili: Krzysztof Brun, Jerzy Jankowski i Tadeusz Mathia zdecydował się na zupełne odejście od dotychczas stosowanych rozwiązań. Pojazd miał być zbudowany z zupełnie nowoopracowanych zespołów i z założenia konkurować z motocyklami takich marek jak MZ czy Jawa.
Układ nośny pojazdu opracowany przez Tomasza Marconiego oparty był na ramie grzbietowej zbudowanej z pojedyńczej rury. Zawieszenie tylne - klasyczne na podwójnym wahaczu wleczonym amortyzowanym dwoma teleskopami o skoku 85 mm. Zawieszenie przednie na widelcu z krótkim wahaczem pchanym resorowanym dwoma teleskopami o skoku 130 mm. Charakterystyczną cechą pojazdu była nieruchma lampa przednia, której wielokątna obudowa stanowiła przedłużenie zbiornika paliwa.
Twórcą sylwetki pojazdu był Maciej Piątkowski.
Silnik motocykla opracowany przez zespół w składzie Eugeniusz Budny, Marcin Skórski i Zbigniew Grodecki charakteryzował się mocą 15 KM (11kW) oraz zupełnie nową pięciobiegową skrzynią biegów. Silnik ten nie został nigdy wykonany w metalu, a prototypowe pojazdy wyposażano w silnik S32 znany z poprzednich modeli.



Dane techniczne:

Silnik:

Typu S32, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 61,5 mm, skok tłoka 58 mm,pojemność skokowa 173 ccm, stopień sprężania 6,3. Moc maksymalna 6,6kW (9 KM) przy 58000 obr/min, Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów Wał korbowy kuty, składany Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.

GM 24U1 o średnicy gardzieli 24 mm

Sprzegło:

mokre czterotarczowe

Skrzynia biegów:

trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm. Przełożenie 3,36

Podwozie:

Rama pojedyńcza rurowa. Koło przednie zwieszone na widelcu spawanym z wytłoczek blaszanych wahacz pchany, amortyzatory teleskopowe z tłumieniem olejowym o skoku 130 mm Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym. Amortyzatory teleskopowe o skoku 85mm. Błotniki tłoczone blaszane, Podstawka centralna tłoczona z blachy, pełna osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.

Koła:

Szprychowe niewymienne obręcze stalowe 18", ogumienie przód 3,00, tył 2,25. Docelowo planowano stosować obręcze 17", natomiast wersje sportowe wyposażano w koło przednie 21"

Hamulce:

Mechaniczne, bębnowe pełnopiastowe. Srednica bębnów 160 mm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.

Instalacja elektryczna:

Iskrownik - prądnica o mocy 28W, akumulator 6V 7Ah,Reflektor przedni 6V25W/25W+6V 3W
lampa tylna 6V/3W, 6V/5W-światło stop. Sygnał dźwiękowy prądu stałego typu SDM6


Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa bd l

Ciężar:

masa wlasna bd kg

Zużycie paliwa:

bd

Wskaźniki:

Predkość maksymalna

ok 105 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

bd

Wyposażenie:

bd