M13

Prototyp - Junak M13




M07

Model: M13 Junak

Producent: SFM Szczecin

Lata produkcji: 1962

Ilość egzemplarzy: 1 (?)

Historia powstania:

Prototyp M13 był próbą zahamowania spadku popytu na model M10.
Dziś możnaby powiedzieć że model ten był "face liftingiem" modelu M10. Różnił się zasadniczo tylko w tylnej części nadwozia, gdyż zastosowano w nim blaszaną osłonę tylnego koła oraz nową jednostopniową kanapę.
Całkiem nowy był natomiast silnik. Opracowano dwa prototypy S-130 i S-131 które były rozwinięciem serii S-03 znanej z poprzednich modeli Junaka. Silnik charakteryzował się wieloma nowymi rozwiązaniami, a były to m.in. cylinder i głowica mające ze względu na wyższy stopień sprężania a co za tym idzie większą moc i moment obrotowy powiększoną powierzchnię żeber chłodzących; całkowicie zmieniono osprzęt elektryczny silnika zastępując zawodną prądnicę alternatorem umieszczonym bezpośrednio na prawym czopie wału silnika. Aparat zapłonowy przeniesiono do wnętrza silnika.
Ze względu jednak na ogromny spadek popytu prace nad wdrożeniem do produkcji modelu M13 zatrzymano.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S-131 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm, pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania ?. Moc maksymalna ?, Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. Rozrząd górnozaworowy napędzany krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
Więcej o zachowanym egzemplarzu silnika S-131 można znaleźć Tutaj

Gaźnik:

bd

Sprzegło:

mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie

Skrzynia biegów:

czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,04, II - 1,97, III- 1,269, IV-1,00 Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach. Przełożenie 2,4

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym. Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, tłumik tłoczony nierozbieralny, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku, błotniki tłoczone, pełna blaszana osłona łańcucha,podnóżki kierowcy kute z nakładka gumową, nastawne, podnóżki pasażera tłoczone z nakładką gumową, podstawka centralna spawana, podstawka boczna spawana, tłoczona skrzynka narzedziowa po prawej stronie motocykla.Blaszana osłona tylnej części motocykla, kanapa jednostopniowa dwuosobowa.

Koła:

Szprychowe niewymienne, obręcze stalowe 1,85'x19', opony 3,50x19'

Hamulce:

Mechaniczne, pełnobębnowe. Bębny odlewane ze stopu lekkiego. Hamulec przedni i tylny uruchamiane linką Bowdena

Instalacja elektryczna:

Zapłon, alternator bd
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej 175
Reflektor przedni umieszczony w obudowie. Żarówka 6V 25/25W, żarówka światła pozycyjnego 6V 1,5W, Trójpołożeniowy wyłącznik świateł zintegrowany ze stacyjką, żarówka kontrolna ładowania 6V 1,5W, żarówka kontrolna biegu luzem 6V 1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W.
Lampa tylna 6V 3W, stop 6V 5W.
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony zintegrowany z przyciskiem sygnału dźwiękowego.
Sygnał dźwiękowy typu SP5 6V umieszczony w obudowie reflektora

Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Pojemność zbiornika oleju 2,4 l
Pojemność skrzynki biegów 0,4l
Pojemność komory sprzęgła 0,5l
Pojemność filtra powietrza 0,1l


Ciężar: masa wlasna ok 175kg

Zużycie paliwa: 3,5 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna ok 125 km/h

Stosowane barwy nadwozia: bd

Wyposażenie: bd

Po uzgodnieniach z właścicielami silnika S-131 wracam do prezentowania jego zdjęć z wystawy klubu Apanonar z Wrocławia.
Zdjęcia przeniosłem do opisu modelu M13 gdzie właściwie powinny być od początku. Więcej o tym ciekawym znalezisku można przeczytać tutaj


M07
M07
M07
M07
M07
M07
M07