M10 MO

Junak M10 MO


M07
M07


Model: M10 Junak wersja MO

Producent: SFM Szczecin

Lata produkcji: 1960-65

Ilość egzemplarzy: ?.

Historia powstania:

W roku 1960 tygodnik "Motor" donosił: "Nowy Junak dla MO.
Nowa wersja motocykla Junak. Motocykl przeznaczony dla potrzeb Milicji wyposażony jest w wiatrochron, osłony nóg, dwa potężne sygnały dźwiękowe oraz radiotelefon umieszczony z skróconym siodłem kanapowym. W motocyklu zmieniono napięcie znamionowe instalacji elektrycznej z 6V na 12V.
Dodatkowa rura zabezpiecza nogi kierowcy oraz osłony w razie wywrotki.
Nad reflektorem mieści się migające niebieskie światło, umożliwiające dostrzeżenie pojazdu milicyjnego. Może przydałaby się podobna lampa sygnalizacyjna koloru czerwonego z tyłu motocykla, która umozliwiałaby zatrzymywanie żądanego pojazdu bez konieczności odrywania rąk od kierownicy przez milicjanta prowadzącego motocykl."

Model M10 MO miał zastąpić dotychczas powszechne w Milicji M72 z koszem. Główną przewagą tego pojazdu miały być lepsze przyspieszenia i możliwość manewrowania na coraz bardzej zatłoczonych ulicach miast. Poza opisanymi zmianami motocykl był identyczny z modelem seryjnym nie licząc czano-białego malowania. Również silnik pochodził z wersji podstawowej i nigdy nie doszło do planowanego przez wytwórcę zwiększenia jego mocy. Pojazd stopniowo wprowadzano na wyposażenie począwszy od roku 1961.
Przez kilka lat Junak był podstawowym motocyklem w Milicji, szybko jednak został wyparty przez nowocześniejsze, szybsze, a przede wszystkim niezawodne MZ-ki.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S03 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm, pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania 7. Moc maksymalna 14 kW (19 KM), Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany podparty na łożyskach rolkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. Rozrząd górnozaworowy napędzany krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych. Regulacja rozrządu za pomocą wałków mimośrodowych na których mocowane są dźwignie zaworów. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.

Gaźnik:

typu G26 o średnicy gardzieli 26 mm, filtr powietrza mokry siatkowy.

Sprzegło:

mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie

Skrzynia biegów:

czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,04, II - 1,97, III- 1,269, IV-1,00 Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach. Przełożenie 2,4

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym. Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, tłumik tłoczony nierozbieralny, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku, błotniki tłoczone, pełna blaszana osłona łańcucha, podnóżki kierowcy kute z nakładka gumową, nastawne, podstawka centralna spawana, podstawka boczna spawana, tłoczona skrzynka narzedziowa po prawej stronie motocykla.

Koła:

Szprychowe niewymienne, obręcze stalowe 1,85'x19', opony 3,50x19'

Hamulce:

Mechaniczne, pełnobębnowe. Bębny odlewane ze stopu lekkiego. Hamulec przedni i tylny uruchamiane linką Bowdena/

Instalacja elektryczna:

Napięcie znamionowe 12V Zapłon iskrownikowy, iskrownik typu ZS3 z samoczynnym przyspieszaczem zamocowany z przodu silnika. Pozostałe elementy bd

Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Pojemność zbiornika oleju 2,4 l
Pojemność skrzynki biegów 0,4l
Pojemność komory sprzęgła 0,5l
Pojemność filtra powietrza 0,1l


Ciężar: masa wlasna 170kg

Zużycie paliwa: 3,5 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna 125 km/h

Stosowane barwy nadwozia: biało-czarna, czarna

Wyposażenie: kpl narzędzi, pompka do kół

Niestety zdjęcia są wyjątkowo niskiej jakości, ale coś tam na nich można się chyba domyślić. Ciekawostką jest że ten ze zdjecia nr 3 ma lampę błyskową nad lampą przednią (takie to czarne na zdjęciu), a pojazd ze zdjęcia nr 4 ma w tym miejscu tylko napis MO i jest cały malowany na czarno.


M07
M07
M07
M07
M07