Junak M10
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Model: M10 Junak
Producent: SFM Szczecin
Lata produkcji: 1960-65
Ilość egzemplarzy: 80 200.
Historia powstania:
Prototyp M10 - następca modelu M07 zaprezentowano na wystawie zorganizowanej specjalnie
w tym celu w SFM w Szczecinie.
Zmiany różniące go od modelu M07 wprowadzano stopniowo od roku 1957, a były to kolejno:
pełnopiastowe bębny hamulcowe -(1957), tłumik cygarowy -(1959)głębokie błotniki i pełna osłona łańcucha
, tłumik zgrzewany -(1960)
W nowym modelu wprowadzono gumowy tłumik drgań skrętnych pomiędzy kołem łańcuchowym
a piastą tylną, oraz powiększono o 4 cm skok zawieszenia obu kół. Zmiany w oblachowaniu
części przedniej - nowa obudowa lampy i szybkościomierza umożliwiły przeniesienie
sygnału dźwiękowego do jej wnętrza (z czego później zrezygnowano, gdyż skuteczność
obudowanego sygnału była znikoma).
Pojazd oferowano również z wózkami bocznymi produkcji SFM oraz innych producentów.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S03 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm,
pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania 7. Moc maksymalna 14 kW (19 KM),
Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów,
cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany
podparty na łożyskach rolkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa
pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. Rozrząd górnozaworowy napędzany
krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych. Regulacja rozrządu za
pomocą wałków mimośrodowych na których mocowane są dźwignie zaworów.
Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego
Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
Gaźnik:
typu G26 o średnicy gardzieli 26 mm, filtr powietrza mokry siatkowy.
Sprzegło:
mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie
Skrzynia biegów:
czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,04, II - 1,97, III- 1,269, IV-1,00
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach. Przełożenie 2,4
Podwozie:
Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym.
Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, tłumik tłoczony
nierozbieralny, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku, błotniki tłoczone, pełna blaszana osłona łańcucha,
podnóżki kierowcy kute z nakładka gumową, nastawne, podnóżki pasażera tłoczone z
nakładką gumową, podstawka centralna spawana, podstawka boczna spawana, tłoczona skrzynka narzedziowa
po prawej stronie motocykla.
Koła:
Szprychowe niewymienne, obręcze stalowe 1,85'x19', opony 3,50x19'
Hamulce:
Mechaniczne, pełnobębnowe. Bębny odlewane ze stopu lekkiego. Hamulec
przedni i tylny uruchamiane linką Bowdena
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy, iskrownik typu ZS3 z samoczynnym przyspieszaczem zamocowany z przodu silnika.
Prądnica typu P9a o mocy 45 W i napięciu 6V produkcji ZWEM Świdnica umieszczona w kadłubie
silnika, napędzana od wału korbowego przekładnią zębatą.
Regulator typ RG9a 6V, 8A zamocowany do ramy pod zbiornikiem paliwa.
Akumulator 6V 14Ah,
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej 175
Reflektor przedni umieszczony w obudowie. Żarówka 6V 25/25W, żarówka światła pozycyjnego 6V 1,5W,
Trójpołożeniowy wyłącznik świateł zintegrowany ze stacyjką, żarówka kontrolna ładowania
6V 1,5W, żarówka kontrolna biegu luzem 6V 1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W.
Wyłącznik światła stop umieszczony pod filtrem powietrza.
Lampa tylna 6V 3W, stop 6V 5W.
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony zintegrowany z przyciskiem sygnału dźwiękowego.
Sygnał dźwiękowy typu SP5 6V umieszczony w obudowie reflektora
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Pojemność zbiornika oleju 2,4 l
Pojemność skrzynki biegów 0,4l
Pojemność komory sprzęgła 0,5l
Pojemność filtra powietrza 0,1l
Ciężar:
masa własna 170kg
Zużycie paliwa:
3,5 l/100 km
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
125 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
czarna,wiśniowa,zielona, niebieska, czarno-kość słoniowa
Wyposażenie:
kpl narzędzi, pompka do kół
Junak rocznik 1961 - (odbudowany jako 100% oryginał )- przedstawiony na fotografiach jest własnością Krzysztofa Sikorskiego i można
go spotkać m in na Oldtimerbazarze we Wrocławiu.
Zdjęcia 12 i 13 przedstawiają model z roku 1963 w wersji z wózkiem WB1. Pojazd stoi w
muzeum techniki w Poznaniu.
Pierwszą próbną serię takich wózków bocznych wyprodukowano w ilości ok 200 sztuk w 1958 roku. W 1959 roku otrzymał on produkcyjne oznaczenie WB1.
Niehamowane koło jezdne pochodzi z motocykla Junak (nie było jednak w pełni wymienne) zawieszono na krótkim wahaczu pchanym, współpracujacym ze spreżyna
śrubową.
Nadwozie wykonano jako stalowe wyposażone wiatrochron z celuloidowa szybką, miękkie podłokietniki i zamocowano zawiasowo w części przedniej,
a w części tylnej na rozciąganych sprężynach gumowych. Stopien wejściowy zamontowany przed błotnikiem.
Rama wózka jest konstrukcją spawaną z rur stalowych przystosowaną do czteropunktowego, przegubowego połączenia z motocyklem.
Siedzenie pokryte dermatoidem z odchylanym oparciem, za którym mieści sie wnęka na bagaż.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Poznań |
![]() Poznań |
![]() Poznań |
schemat instalacji elektrycznej - z instrukcji obsługi