M07R

Junak M07R


M07

Dane ogólne:
Producent SFM Szczecin
Lata produkcji 1958-?
Ilość egzemplarzy bd
Historia powstania Po wprowadzeniu do produkcji seryjnej modelu M07 wytwórnia skupiła się na udoskonalaniu modelu podstawowego oraz na projektowaniu modeli pochodnych. Powstała m.in wersja przeznaczona do rajdów oznaczona literą "R". Seryjny silnik został "podrasowany" do 19 KM, a więc tylko nieznacznie . Pozostałe zmiany w stosunku do modelu seryjnego to możliwość wyboru przełożeń przekładni głownej (poprzez wymianę kół łańcuchowych) w zakresie od 7,79:1 do 5,84:1, zmienione przełożenia w skrzynce biegów. Prześwit został podniesiony i wynosił ok 220 mm
Seryjną instalację elektryczną zredukowano tylko do iskrownika, zbiornik paliwa został zmniejszony i wyposażony w torbę na wyposażenie, usunięto zbędne oblachowanie, a przedni błotnik przeniesiono na nieruchomą część zawieszenia. Wyposażenie uzupełniała montowana pod siedzeniem butla służąca do szybkiego pompowania kół. Tak przerobiony Junak mógł już konkurować z konstrukcjami zachodnimi .


Charakterystyka techniczna:
Silnik Typu S03 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm, pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania 7. Moc maksymalna 16,2 kW (22 KM), Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany podparty na łożyskach rolkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. Rozrząd górnozaworowy napędzany krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych. Regulacja rozrządu za pomocą wałków mimośrodowych na których mocowane są dźwignie zaworów. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
Gaźnik Typu G26 o średnicy gardzieli 26 mm, filtr powietrza mokry siatkowy mocowany na gaźniku
Sprzęgło mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie
Skrzynia biegów czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd: - jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach. Przełożenie od 7,79:1 do 5,84:1
Podwozie: Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym.Dwa skośne łożyska kulkowe umieszczone w główce ramy. Kierownica rurowa, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, krótki tłumik tłoczony nierozbieralny,
Koła: Kola jezdne szprychowe, obrecz tylna o wymiarach 1.85X19"m, przednia o wymiarach 1.85X21". Osie kół przetykowe. Ogumienie dętkowe, o wymiarach 3.00-19".
. Ciśnienie powietrza w ogumieniu: koło przednie 0,12 MPa (1,2 kG/cm2), koła tylne 0,14 MPa - 0,19 MPa (1,4-1,9 kG/cm2).
Hamulce: Mechaniczne, półbębny tłoczone. Hamulec przedni uruchamiane linką Bowdena, tylny pedałem, cięgnem sztywnym. Średnica bębnów 200 mm szerokość okładzin 25 mm.
Instalacja elektryczna Zapłon iskrownikowy, iskrownik typu M3304 lub IKA-ZS3 z samoczynnym przyspieszaczem zamocowany z przodu silnika.
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej 175
Pojemności: Pojemność zbiornika paliwa 10 l
Pojemności: Pojemność skrzyni biegów 0,4 l
Pojemności: Pojemność zbiornika oleju 3 l
Prędkość maksymalna: 125 km/h
Zuźycie paliwa: bd
Stosowane barwy nadwozia: bd
Wyposażenie: kpl narzędzi, pompka