Junak M07
|
Model: M07 Junak
Producent: SFM Szczecin
Lata produkcji: 1957-60
Ilość egzemplarzy: 5000 M07 , ok. 6000 modelu przejściowego
Historia powstania:
Projektowanie nowego motocykla czterosuwowego nawiązującego do przedwojennych Sokołów
rozpoczęto w BKPMot w Warszawie już w roku 1952. Twórcami projektu byli inż. S. Poraziński -
podwozie oraz inż. K. Wójcicki - silnik.
W pierwszej fazie (zachowane dokumenty fabryczne jak dotad nie potwierdzają tej wersji) planowano zastosować silnik klasy 500 ccm, lecz ostatecznie zdecydowano
się na klasę 350 ccm.
Pierwszy prototyp już pod nazwą Junak wykonano w warsztatach WFM i przedstawiono go
na wystawie dziesięciolecia we Wrocławiu w roku 1954.
Produkcję pojazdu zlokalizowano w dwóch miejscach - silniki w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego
w Łodzi, natomiast pozostałe elementy i montaż w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych,
których nazwę zmieniono później na Szczecińską Fabrykę Motocykli.
Rok 1956 zakończył się wyprodukowaniem serii próbnej 30 szt motocykli, a produkcję
seryjną rozpoczęto w roku 1957.
Model M07 cechował się ramą przestrzenną o całkowicie nowej konstrukcji. Dzięki temu
uzyskano dużą sztywność, a co za tym idzie brak tendencji do wężykowania pojazdu.
Wytrzymała rama umożliwiała również montaż wózków bocznych, doczego przeznaczono
specjalne gniazda.
W pierwszych egzempalrzach pojazu rama była jeszcze niedopracowana
i często zdarzały się pęknięcia spowodowane złą konstrukcją połączenia spawanego
główki i podłużnic. Błąd został szybko wyeliminowany przez zastosowanie nakładek
(błędnie branych często przez użytkowników za "garażowe" przeróbki poprzedniego właściciela.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S03 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm,
pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania 6,8. Moc maksymalna 12,5 kW (17 KM)przy
5500 obr/min,moment maksymalny 24 Nm przy 4000 obr/min,
Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów,
cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany
podparty na łożyskach rolkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa
pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. Rozrząd górnozaworowy napędzany
krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych. Regulacja rozrządu za
pomocą wałków mimośrodowych na których mocowane są dźwignie zaworów. Smarowanie
obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego
Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym
opływem powietrza.
Gaźnik:
typu Amal typ 276/117/R o średnicy gardzieli 25,4 mm, filtr powietrza mokry siatkowy.
Sprzegło:
mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie
Skrzynia biegów:
czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,04, II - 1,97, III- 1,269, IV-1,00
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach. Przełożenie 2,4
Podwozie:
Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym.Dwa skośne łożyska
kulkowe umieszczone w główce ramy.
Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, krótki tłumik tłoczony
nierozbieralny, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku, pytkie błotniki tłoczone, częściowa osłona
łańcucha,podnóżki kierowcy kute z nakładka gumową, nastawne, podnóżki pasażera
tłoczone, podstawka centralna spawana, podstawka boczna spawana,
tłoczona skrzynka narzedziowapo prawej stronie motocykla.
Skok koła przedniego 145 mm skok koła tylnego 96 mm.
Koła:
Szprychowe niewymienne, obręcze stalowe 1,85'x19', opony 3,50x19'
Hamulce:
Mechaniczne, półbębny tłoczone. Hamulec przedni uruchamiane linką Bowdena, tylny pedałem,
cięgnem sztywnym. Średnica bębnów 200 mm szerokość okładzin 25 mm.
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy, iskrownik typu M3304 lub IKA-ZS3 z samoczynnym przyspieszaczem zamocowany
z przodu silnika.Prądnica typu R6 45-DIN 72417 lub P9A o mocy 45 W i napięciu 6V
umieszczona w kadłubie silnika, napędzana od wału korbowego przekładnią zębatą.
Regulator typ RSC/45 6b lub RG9a 6V, 8A zamocowany do ramy pod zbiornikiem paliwa.
Akumulator 6V 14Ah,
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej 175
Reflektor przedni umieszczony w obudowie. Żarówka 6V 25/25W, żarówka światła pozycyjnego 6V 1,5W,
Trójpołożeniowy wyłącznik świateł zintegrowany ze stacyjką, żarówka kontrolna ładowania
6V 1,5W, żarówka kontrolna biegu luzem 6V 1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W.
Wyłącznik światła stop umieszczony pod filtrem powietrza.
Lampa tylna 6V 3W, stop 6V 5W.
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony zintegrowany z przyciskiem
sygnału dźwiękowego.
Sygnał dźwiękowy typu BFSK lub PAL 6V przymocowany do ramy poniżej zbiornika paliwa.
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Pojemność zbiornika oleju 3,0 l
Pojemność skrzynki biegów 0,4l
Pojemność komory sprzęgła 0,5l
Pojemność filtra powietrza 0,1l
Ciężar:
masa wlasna 165kg
Zużycie paliwa:
3,5-4,0 l/100 km
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
115 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
czarna,wiśniowa
Wyposażenie:
kpl narzędzi, pompka do kół
Prezentowany na zdjęciach pojazd stoi w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w połączeniu z wózkiem
bocznym osobowo-towarowym produkcji Metalowej Spółdzielni Pracy "Kuźnia" w Sułkowicach.
Motocykl pochodzi z roku 1958 i ma numer ramy 1076.
Na zdjęciach widoczne są charakterystyczne cechy tego modelu:
- półbębny hamulcowe i lakierowane srebrzanką obręcze,
- sygnał dźwiękowy mocowany pod zbiornikiem
- gaźnik Amal
- osobna lampa przednia
- płytkie błotniki
- prędkościomierz z czarną tarczą mocowany "do góry nogami"