WFM M06

Motocykl WFM typ M06 - prototyp









Model: SHL M06

Producent: WFM Warszawa

Lata produkcji: 1953

Ilość egzemplarzy: ?

Historia powstania:

Opis prototypu powstał w oparciu o artykuł w Automobiliście nr 34.

Następca przestarzałego modelu M04 został zaplanowany z dużym rozmachem. Zmiany miały obejmować praktycznie wszystkie zespoły. Podwozie planowano wykonać jako tłoczone z blachy, a moc silnika (S02) miała wzrosnąć do 8 KM. W rezultacie zmian związanych z przeniesieniem produkcji modelu M04 do Warszawy zdecydowano się na wykonanie jednego prototypu z ramą tłoczoną i dwóch z ramą rurową. Ze względu jednak na niemożność seryjnego wykonywania ram tłoczonych (brak odpowiednich pras i spawarek),a także braku przydziałów deficytowych rur precyzyjnych.
W zwiazku z tym koncepcja prototypu została całkowicie zmnieniona w lutym 1953 roku. Prototyp wykonany w WFM oparto na mniej ambitnych założeniach - konstrukcję oparto na dotychczas stosowanych materiałach, a silnik S02 miał być wymienny z S01.
W grudniu 1953 wykonano następne cztery prototypy.
Pojazdy były testowane z dwoma typami zawieszenia przedniego - zawieszeniem skonstruowanym w oparciu o rury precyzyjne - projekt BKPMot, oraz w oparciu o rury zwijane z blachy - projekt WFM. Równolegle z nimi testowano model przejściowy - M05 Do produkcji seryjnej weszła ostatecznie ta druga wersja. Produkcja seryjna pod nazwą WFM M06 rozpoczęła się w Warszawie w roku 1955.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S01, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm, pojemność skokowa 123 ccm, stopień sprężania 6. Moc maksymalna 3,0 kW (4 KM) przy 4250 obr/min, maksymalny moment obrotowy 7,36 Nm przy 3000 obr/min. Dadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany podparty na czterech łożyskach kulkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.

Gaźnik:

Amal E68/16 o średnicy gardzieli 16 mm, filtr powietrza mokry siatkowy, przesłona rozruchowa na filtrze powietrza

Sprzegło:

mokre trzytarczowe, sześć sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączający

Skrzynia biegów:

trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,16, II - 1,49, III- 1,00 Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm o 114 ogniwach. Przełożenie 3,42

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta podwójna z profili ceowych. Dwa łożyska kulkowe osadzone w główce ramy. Koło przednie zwieszone na widelcu teleskopowym bez amortyzacji. Zawieszenie koła tylnego wahaczowe.Błotniki tłoczone blaszane, siodło kanapowe. Skrzynka narzędziowa w postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem do ramy.Podstawka centralna tłoczona z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.

Koła:

Szprychowe niewymienne(31 szprych średnicy 3,1mm), obręcze stalowe 1,7"x19"

Hamulce:

Mechaniczne, bębnowe. Bębny tłoczone z blach stalowej. Srednica bębnów 125 mm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.

Instalacja elektryczna:

Zapłon iskrownikowy, prądnica - iskrownik osadzona na lewym czopie wału korbowego. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 27st przed GMP. swieca M14x1,25 175wg Boscha. Prądnica 6V 17W, reflektor przedni ze światłem postojowym, drogowym i mijania, lampa tylna ze światłem pozycyjnym i oświetleniem tablicy rej.

Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa 10 l

Ciężar:

masa wlasna 79 kg

Zużycie paliwa:

3 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna

67 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

bd

Wyposażenie:

kpl narzędzi, pompka do kół