Motocykl WFM typ M06 - prototyp
|
|
|
|
Model: SHL M06
Producent: WFM Warszawa
Lata produkcji: 1953
Ilość egzemplarzy: ?
Historia powstania:
Opis prototypu powstał w oparciu o artykuł w Automobiliście nr 34.
Następca przestarzałego modelu M04 został zaplanowany z dużym rozmachem. Zmiany
miały obejmować praktycznie wszystkie zespoły. Podwozie planowano wykonać jako tłoczone
z blachy, a moc silnika (S02) miała wzrosnąć do 8 KM. W rezultacie zmian związanych z przeniesieniem
produkcji modelu M04 do Warszawy zdecydowano się na wykonanie jednego prototypu z ramą
tłoczoną i dwóch z ramą rurową. Ze względu jednak na niemożność seryjnego wykonywania
ram tłoczonych (brak odpowiednich pras i spawarek),a także braku przydziałów deficytowych rur precyzyjnych.
W zwiazku z tym koncepcja prototypu została całkowicie zmnieniona w lutym 1953 roku.
Prototyp wykonany w WFM oparto na mniej ambitnych założeniach - konstrukcję oparto na
dotychczas stosowanych materiałach, a silnik S02 miał być wymienny z S01.
W grudniu 1953 wykonano następne cztery prototypy.
Pojazdy były testowane z dwoma typami zawieszenia przedniego - zawieszeniem skonstruowanym
w oparciu o rury precyzyjne - projekt BKPMot, oraz w oparciu o rury zwijane z blachy -
projekt WFM. Równolegle z nimi testowano model przejściowy - M05 Do produkcji seryjnej weszła ostatecznie ta druga wersja.
Produkcja seryjna pod nazwą WFM M06 rozpoczęła się w Warszawie w roku 1955.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S01, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm,
pojemność skokowa 123 ccm, stopień sprężania 6. Moc maksymalna 3,0 kW (4 KM) przy 4250 obr/min,
maksymalny moment obrotowy 7,36 Nm przy 3000 obr/min. Dadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił
obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego.
Wał korbowy kuty, składany podparty na czterech łożyskach kulkowych. Tłok ze stopu
lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1
Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
Gaźnik:
Amal E68/16 o średnicy gardzieli 16 mm, filtr powietrza mokry siatkowy, przesłona
rozruchowa na filtrze powietrza
Sprzegło:
mokre trzytarczowe, sześć sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączający
Skrzynia biegów:
trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,16, II - 1,49, III- 1,00
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm o 114 ogniwach. Przełożenie 3,42
Podwozie:
Rama kołyskowa zamknięta podwójna z profili ceowych. Dwa łożyska kulkowe osadzone w główce
ramy. Koło przednie zwieszone na widelcu teleskopowym bez amortyzacji. Zawieszenie
koła tylnego wahaczowe.Błotniki tłoczone blaszane, siodło kanapowe. Skrzynka narzędziowa w
postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem do ramy.Podstawka centralna tłoczona
z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.
Koła:
Szprychowe niewymienne(31 szprych średnicy 3,1mm), obręcze stalowe 1,7"x19"
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe. Bębny tłoczone z blach stalowej. Srednica bębnów 125 mm. Hamulec
przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy, prądnica - iskrownik osadzona na lewym czopie wału korbowego.
Statyczne wyprzedzenie zapłonu 27st przed GMP. swieca M14x1,25 175wg Boscha. Prądnica
6V 17W, reflektor przedni ze światłem postojowym, drogowym i mijania, lampa tylna ze światłem
pozycyjnym i oświetleniem tablicy rej.
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 10 l
Ciężar:
masa wlasna 79 kg
Zużycie paliwa:
3 l/100 km
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
67 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
bd
Wyposażenie:
kpl narzędzi, pompka do kół