Motocykl SHL typ M02
|
Model: SHL M02
Producent: SHL Kielce
Lata produkcji: 1948
Ilość egzemplarzy: 2000?.
Historia powstania:
Na początku 1948 dyrektor kieleckiej Huty Ludwików - Otomar Kwieciński zgłosił chęć kontynuacji przedwojennej
produkcji motocykli SHL. W 1947 roku zbudowano prototyp nazwany M02 w oparciu o przedwojenne ramy SHL 98
oraz silniki S01. Prototyp ten pokazano w maju 1947 na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu. Wiosną 1948 rozpoczęto
seryjną produkcję motocykla, a zakład produkcyjny przmianowano na Kieleckie Zakłady Wyrobów
Metalowych KZWM.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S01, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm,
pojemność skokowa 123 ccm, stopień sprężania 6. Moc maksymalna 3,0 kW (4 KM) przy 4250 obr/min,
maksymalny moment obrotowy 7,36 Nm przy 3000 obr/min. Dadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił
obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego.
Wał korbowy kuty, składany podparty na czterech łożyskach kulkowych. Tłok ze stopu
lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1
Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
Gaźnik:
Amal E68/16 o średnicy gardzieli 16 mm, filtr powietrza mokry siatkowy, przesłona
rozruchowa na filtrze powietrza
Sprzegło:
mokre trzytarczowe, sześć sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączający
Skrzynia biegów:
trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,16, II - 1,49, III- 1,00
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm o 114 ogniwach. Przełożenie 3,42
Podwozie:
Rama kołyskowa zamknięta pojedyńcza rurowa. Dwa łożyska kulkowe osadzone w główce ramy.
Koło przednie zwieszone na widelcu trapezowym z centralną sprężyną śrubową typu baryłkowego
, dwa amortyzatory cierne z regulacją docisku. Zawieszenie koła tylnego sztywne.Błotniki
tłoczone blaszane, bagażnik tłoczony oparty na dwóch wspornikach przykręconych do blach węzłowych ramy,
siodło stalowe wyściełane skórą, mocowane z przodu wahliwie, z tyłu na dwóch sprężynach.
Skrzynka narzędziowa w postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem do ramy.Podstawka centralna
tłoczona z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.
Koła:
Szprychowe niewymienne(31 szprych średnicy 3,1mm), obręcze stalowe 1,7"x19"
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe. Bębny tłoczone z blach stalowej. Srednica bębnów 125 mm. Hamulec
przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy, prądnica - iskrownik osadzona na lewym czopie wału korbowego.
Statyczne wyprzedzenie zapłonu 27st przed GMP. swieca M14x1,25 175wg Boscha. Prądnica
6V 17W, reflektor przedni ze światłem postojowym, drogowym i mijania, lampa tylna ze światłem
pozycyjnym i oświetleniem tablicy rej.
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 10 l
Ciężar:
masa wlasna 80 kg
Zużycie paliwa:
3 l/100 km
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
67 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
czarna
Wyposażenie:
kpl narzędzi, pompka do kół