M01 Sokół 125

Motocykl typ M01 - Sokół 125



Model: M01 - Sokół 125

Producent: PZS Warszawa

Lata produkcji: 1948-1950

Ilość egzemplarzy: 2000.

Historia powstania:

Decyzja o budowie krajowego przemysłu motocyklowego zapadła 1 lipca 1946 roku. Na jej mocy podstawą indywidualnego transportu w kraju miał stać się popularny małolitrażowy motocykl napedzany silnikiem dwusuwowym. Jako wzór obrano DKW 125 RT sprawdzonym w tysiącach egzemplarzy w okresie wojny. Wzorzec był dobry, ponieważ jak pokazały lata późniejsze był to najczęściej kopiowany motocykl na świecie. Na jego bazie powstały m.in.:
- Moskwa 125
- Mińsk 125
- K 55
- MZ 125
- Yamaha 125YA1
- BSA Bantam 125
- Harley-Dawidson 125
W 1946 roku rozpoczęto prace projektowe w dwóch zespołach:
Podwozie powstawało w Warszawie w Wydziale Motocyklowym Centralnego Biura Technicznego pod kierownictwem inz. Stefana Porazinskiego i inż. Tadeusza Herynga znanych z przedwojennego PZInż,
silnik opracowywał zespół z biura konstrukcyjnego silników dwusuwowych z Bielska Białej, pod kierownictwem mgr inz. Fryderyka Blumke, który przed wojna był kierownikem dzialu silników w wytwórni Steinhagen i Stransky w Warszawie. Silnik był wierną kopią silnika DKW (udało mi się nawet złożyć połówkę karteru SHL z połówką karteru DKW!).Zmieniono w zasadzie tylko osprzet. W miejsce oryginalnej pradnicy Bosch 35/45W, zastosowano polski pradnico-iskrownik 17W/6V, którego produkcji podjęły się Zakłady Wytwórcze Aparatury Oswietleniowej (dawniej A. Marciniak), a zamiast gaźnika Bing, wprowadzono Amal E68/16, o podobnej charakterystyce. Ponadto obniżono stopień sprężania, a co za tym idzie, moc i obroty, przystosowujac silnik do pracy na gorszym paliwie.
Silnik otrzymal oznaczenie S01 i był punktem wyjścia do prawie wszystkich konstrukcji powojennych. Pierwsze 6 sztuk prototypowych silników wykonała narzędziownia Zakładów Metalowych w Ustroniu Śląskim koło Cieszyna(przed wojna "Brevillier" Spółka A.Urban i Synowie), a seryjną produkcję ulokowano w Państwowych Zakładach Lotniczych - późniejszej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego WSK na Psim Polu pod Wrocławiem. Były to niemieckie zakłady Junkersa i produkcja silników motocyklowych traktowana była, jako próba rozruchowa przed planowanym powrotem do produkcji lotniczej.(zakład ten produkował później m.in. silniki SM01 i SM02 do motorowerów oraz przyczepne silniki "Gnom" w wersji rowerowej i kajakowej) Te lotnicze powiązania były widoczne na lewej pokrywie silnika, w postaci znaku PZL - lecącego ptaka. Dopiero w 1954 r. produkcję silników S01 przejęła całkowicie Warszawska Fabryka Motocykli - na pokrywie pojawił się napis "WFM".

Cztery prototypowe podwozia wykonano w zakładach rowerowych "Apollo" w Czechowicach- Dziedzicach.
22 lipca 1947 roku dwa motocykle Sokół 125 zostały przedstawione w Ministerstwie Przemysłu i Handlu. Podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji seryjnej. Produkcja ta miała być początkowo ulokowana w Wirku pod Katowicami, a ostatecznie zlokalizowano ją w przedwojennych zakładach amunicyjnych "Pocisk", późniejszych Państwowych Zakładach Samochodowych PZS przy ulicy Mińskiej w Warszawie.

Produkcję seryjną rozpoczęto w marcu 1948, jej skala była jednak stosunkowo niewielka ze względu na ograniczoną powierzchnię hal montażowych, jak i na konieczność stosowania importowanych rur na ramy.

Ostatecznie z końcem roku 1950 produkcję Sokoła 125 wstrzymano po wyprodukowaniu ok. 2000 szt motocykla.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S01, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm, pojemność skokowa 123 ccm, stopień sprężania 6. Moc maksymalna 3,0 kW (4 KM) przy 4250 obr/min, maksymalny moment obrotowy 7,36 Nm przy 3000 obr/min. Dadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany podparty na czterech łożyskach kulkowych. Tłok ze stopu lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające. Rozrząd tłokowy, smarowanie mieszankowe 20:1 Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.

Gaźnik:

Amal E68/16 o średnicy gardzieli 16 mm, filtr powietrza mokry siatkowy, przesłona rozruchowa na filtrze powietrza

Sprzegło:

mokre trzytarczowe, sześć sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączający

Skrzynia biegów:

trzybiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,16, II - 1,49, III- 1,00 Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.

Napęd:

jednorzędowym łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2 mm o 114 ogniwach. Przełożenie 3,42

Podwozie:

Rama kołyskowa zamknięta pojedyńcza rurowa. Dwa łożyska kulkowe osadzone w główce ramy. Koło przednie zwieszone na widelcu trapezowym z centralną sprężyną śrubową typu baryłkowego , dwa amortyzatory cierne z regulacją docisku. Zawieszenie koła tylnego sztywne.Błotniki tłoczone blaszane, bagażnik tłoczony oparty na dwóch wspornikach przykręconych do blach węzłowych ramy, siodło stalowe wyściełane skórą, mocowane z przodu wahliwie za pomocą blaszanych wsporników, z tyłu na dwóch sprężynach. Skrzynka narzędziowa w postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem do ramy. Podstawka centralna tłoczona z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.

Koła:

Szprychowe niewymienne(31 szprych średnicy 3,1mm), obręcze stalowe 1,7"x19", piasty tłoczone, nitowane,pokrywy piast odlewane z auuminium

Hamulce:

Mechaniczne, bębnowe. Bębny tłoczone z blach stalowej. Średnica bębnów 125 mm. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem. Dźwignia hamulca tylnego odlewana.

Instalacja elektryczna:

Zapłon iskrownikowy, prądnica - iskrownik osadzona na lewym czopie wału korbowego. Statyczne wyprzedzenie zapłonu 27st przed GMP. swieca M14x1,25 175wg Boscha. Prądnica 6V 17W, reflektor przedni ze światłem postojowym, drogowym i mijania, lampa tylna ze światłem pozycyjnym i oświetleniem tablicy rej. Przełącznik świateł trójpołożeniowy mocowany na kierownicy, Wyłacznik zapłonu - przycisk na kierownicy.

Pojemności:

Pojemność zbiornika paliwa 10 l

Ciężar:

masa własna 80 kg

Zużycie paliwa:

3 l/100 km

Wskaźniki:

Predkość maksymalna

67 km/h

Stosowane barwy nadwozia:

czarna

Wyposażenie:

kpl narzędzi, pompka do kół