Prototyp Junak B21
|
Model: M10 B21 Junak
Producent: SFM Szczecin
Lata produkcji: 1958
Ilość egzemplarzy: ~1.
Historia powstania:
Junak M10 B21 był zmodernizowaną wersją Junaka M07 B21. Zmaiany ogranicały się zasadniczo
do wymiany części motocyklowej z M07 na M10. Pojazd wykonano prawdopodobnie tylko w
jednym prototypie i pomysłu zaniechano.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S03 czterosuwowy jednocylindrowy, górnozaworowy, średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm,
pojemność skokowa 349 ccm, stopień sprężania 7. Moc maksymalna 14 kW (19 KM),
Kadłub silnika ze stopu lekkiego stanowił obudowę silnika, sprzęgła i skrzyni biegów,
cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany
podparty na łożyskach rolkowych. Tłok ze stopu
lekkiego z wypukłaym denkiem, dwa pierścienie uszczelniające jeden zgarniający.
Rozrząd górnozaworowy napędzany krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych.
Regulacja rozrządu za pomocą wałków mimośrodowych na których mocowane są dźwignie zaworów.
Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem napędzane podwójną pompą zębatą od wału korbowego
Zbiornik oleju w kadłubie dookoła skrzynki przekładniowej.Chłodzenie swobodnym opływem powietrza.
Gaźnik:
typu G26 o średnicy gardzieli 26 mm, filtr powietrza mokry siatkowy.
Sprzegło:
mokre czterotarczowe, ze sprężyną centralną, sterowane ręcznie
Skrzynia biegów:
czterobiegowa o stale zazębionych kołach. Przełożenia I-3,04, II - 1,97, III- 1,269, IV-1,00
Zmiana biegów dźwignią nożną po lewej stronie silnika.
Napęd:
jednorzędowym łańcuchem rolkowym 5/8" o 102 ogniwach.
Podwozie:
Rama kołyskowa zamknięta podwójna spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym.
Kierownica rurowa, regulowana, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, tłumik tłoczony
nierozbieralny, bagażnik tłoczony zamontowany na zbiorniku, błotnik tłoczony,
podnóżki kierowcy kute z nakładka gumową, nastawne, nakładką gumową, podstawka centralna
spawana, podstawka boczna spawana, tłoczona skrzynka narzędziowa po prawej stronie
motocykla. Koła przednie zawieszone na zależnych wahaczach i półeliptycznym resorze poprzecznym.
Rama pomocnicxa mocowana do głowki ramy motocykla i do podłużnic pod silnikiem.
Nadwozie:
Rama skrzyni ładunkowej drewniana, boki i podłoga ze sklejki wodoodpornej skręcana
wkrętami i klejona. Skrzynia malowana lakierem olejnym.
Koła:
Tylne -szprychowe obręcz stalowa 1,85'x19', opony 3,50x19', przednie 3,5x12, ogumienie 5,20x12'
Hamulce:
Mechaniczne, pełnobębnowe. Bębny odlewane ze stopu lekkiego. Hamulec
przedni i tylny uruchamiane linką Bowdena.
Instalacja elektryczna:
Zapłon iskrownikowy, iskrownik typu ZS3 z samoczynnym przyspieszaczem zamocowany z przodu silnika.
Prądnica typu P9a o mocy 45 W i napięciu 6V produkcji ZWEM Świdnica umieszczona w kadłubie
silnika, napędzana od wału korbowego przekładnią zębatą.
Regulator typ RG9a 6V, 8A zamocowany do ramy pod zbiornikiem paliwa.
Akumulator 6V 14Ah,
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej 175
Reflektor przedni umieszczony w obudowie. Żarówka 6V 25/25W, żarówka światła pozycyjnego 6V 1,5W,
Trójpołożeniowy wyłącznik świateł zintegrowany ze stacyjką, żarówka kontrolna ładowania
6V 1,5W, żarówka kontrolna biegu luzem 6V 1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W.
Wyłącznik światła stop umieszczony pod filtrem powietrza.
Lampa tylna 6V 3W, stop 6V 5W.
Przełącznik świateł umieszczony na kierownicy z lewej strony zintegrowany z przyciskiem sygnału dźwiękowego.
Sygnał dźwiękowy typu SP5 6V umieszczony w obudowie reflektora
Pojemności:
Pojemność zbiornika paliwa 17 l
Pojemność zbiornika oleju 2,4 l
Pojemność skrzynki biegów 0,4l
Pojemność komory sprzęgła 0,5l
Pojemność filtra powietrza 0,1l
Ciężar:
masa wlasna 290kg, ładowność 300 kg
Zużycie paliwa:
5,7 l/100 km
Wskaźniki:
Predkość maksymalna
60 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
czarna,
Wyposażenie:
kpl narzędzi, pompka do kół