Motorower Pegaz typ 700
![]() |
![]() |
Marka: Romet
Model: 700 Pegaz
Producent: Predom Romet w Bydgoszczy
Lata produkcji: 1972-1976
Ilość egzemplarzy: ?.
Historia powstania:
Pegaz jest pierwszym motorowerem z nowej rodziny, która od 1972 rozwijała się
niezależnie od Komarów.Główne jego cechy to mniejsze niż w Komarach koła, przeniesiony
nad tylny błotnik płaski zbiornik paliwa, co znacznie ułatwiało wsiadanie, nowy silnik,
- pierwszy w "kwadratowych" obudowach wyposażony w jednobiegową skrzynię biegów i
sprzęgło odśrodkowe (napęd znany z wcześniejszego silnika S38-SH.
Ciekawie zrealizowano sterowanie sprzęgłem i dekompresorem za pomocą jednej dźwigni
- sprzęgła. Wciśnięcie sprzęgła trochę mniej niż połowę skoku powodowało dociśnięcie
okładzin sprzęgła i umożliwiało rozruch pedałami. Mocniejsze wciśnięcie dźwigni uruchamiało
dekompresor - co pozwalało mniej sprawnym fizycznie kierowcom "zakręcić silnikiem".
Dane techniczne:
Silnik:
Typu 010 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony
powietrzem. Srednica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm.
Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 1,6 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min. Cylinder aluminiowy z tuleja żeliwną , głowica ze stopu lekkiego wyposażona w dekompresor sterowany dźwignią sprzęgła.
Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane
tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10
Gażnik:
Poziomy typu GM12F o średnicy gardzieli 12 mm. Główna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr powietrza mokry siatkowy.
Sprzegło:
Mokre , odsrodkowe umieszczone na wale silnika.
Skrzynia biegów:
Automatyczna ze sprzęgłem odśrodkowym. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Od silnika do skrzyni biegów kołami zębatymi, przełożenie 3,32, od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa; główna rura nośna o srednicy 45x2,
pozostale o srednicy 30x2. Zawieszenie kola przedniego na krótkim wahaczu pchanym
bez tłumienia, o skoku 50 mm. Zawieszenie koła tylnego na dwóch teleskopach
bez tłumienia. Siodło pojedyncze typu rowerowego, dzwonek typu rowerowego.
Koła:
Niewymienne o średnicy obręczy 16". Ogumienie 2,25-16. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopione żeliwna wkladka. Srednica bebnów 97 mm szerokosc szczek 20 mm.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica- iskrownik trzy cewkowa o mocy 23W.
Pradnica umieszczona na lewym czopie walu korbowego pod kołem magnesowym.
Wyprzedzenie zaplonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza
0,5 +/-0,1 mm. Swieca zaplonowa M14x175. Odstep elektrod swiecy 0,5 mm.
Lampa przednia dwuswiatlowa 15/15W, tylna 3W.
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 6,0 l
Cieżar:
Cieżar własny 45 kg, cieżar max 130 kg
Zużycie paliwa:
1,7 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Zdolnosc pokonywania wzniesien 25%,
Stosunek mocy silnika do ciezaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość uzytkowa 35 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
wiśnowa, niebieska
bd
Wyposażenie:
Komplet narzedzi, pompka do opon
Zdjęcia są marnej jakości, ale w chwili obecnej nie mam lepszych.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
schemat instalacji elektrycznej
Tu znajdziesz katalog części zamiennych