Komar

Motorower Komar typ 232

Rys. 1: mr231-1.jpg


Model: Komar 232 Producent: Zjednoczone Zaklady Rowerowe w Bydgoszczy

Lata produkcji: 1963-1969

Ilość egzemplarzy: ?.

Historia powstania:

Wprowadzenie nowego modelu zostało wymuszone zmianami w kodeksie drogowym ograniczajacym maksymalna predkosc dla motorowerów do 40 km/h i maksymalna moc silnika do 1,03 KW. Producent silników - Nowa Deba opracowal wersje silnika spelniajaca te wymagania. Silnik oznaczony jako S-32B mial moc 1,03 KW przy 4000 obr/min i moment 2,8 Nm przy 2750 obr/min. Spadek mocy osiagnieto przez zmiany nastaw gaznika, a filtr powietrza polaczono gumowa rura z rama tak aby powietrze bylo ssane spod siodla. Poprawiono zatem filtracje oraz wyciszono szmery ssania. Tloczona z blachy oslona iskrownika zostala zastapiona odlewem. Dodatkowo wprowadzono nowy trzycewkowy iskrownik typu 30-1J o mocy 20 W. Zmieniono równiez widelec przedni, wprowadzono nowa oslone lampy i predkosciomierza, a dzwonek zastapiono sygnalem elektrycznym zasilanym z baterii 1,5V. Przelozenie pierwszego zostalo powiekszone dla zrekompensowania mniejszej mocy silnika.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu S-38B o mocy 1,03 KW przy 4000 obr/ min i stopniu spreżania 6,5. Maksymalny moment napedowy to 2,8 Nm przy 2750 obr.min. Pozostale dane jak w modelu 230

Gaźnik:

Model GM 12F rura ssaca polaczona z rura podsiodlowa ramy.

Sprzeglo:

Dane jak w modelu 231

Skrzynia biegów:

Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów lewą rekojeścia kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przelozenia calkowite: I-29,16, II-13,19. Przelozenia w skrzyni I-3,08, II-1,68. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.

Napęd:

Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.

Podwozie:

Dane jak w modelu 230

Koła:

Dane jak w modelu 230

Hamulce:

Dane jak w modelu 230.

Instalacja elektryczna:

Dane jak w modelu 230, sygnal elektryczny bateryjny 1,5V

Pojemności:

Dane jak w modelu 230

Cieżar:

Dane jak w modelu 230, masa wlasna 46 kg

Zużycie paliwa:

Dane jak w modelu 230

Wskaźniki:

Predkość maksymalna 40 km./h

Stosowane barwy nadwozia:

Wprowadzono malownie dwubarwne

wiśniowo-czarna, szaro-niebieska (RAL7001/5005), czarno-żółta,

Wyposażenie:
Dane jak w modelu 230

Na zdjęciach mój Komar 232 z roku 1966 - ciągle w remoncie, oraz zachowany w stanie oryginalnym egzemplarz z roku 1964 jeszcze z gaźnikiem G12 stosowanym do roku 1968 oraz z innym niż w późniejszym modelu malowaniem baku. oraz nowy nabytek - komar 232 w malowaniu czarno wiśniowym.

Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Nietypowe malowanie fabryczne
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232
Rys. 1: mr231-1.jpg
Komar MR232