Motorower Komar typ 232
![]() |
![]() |
![]() |
Model: Komar 232
Producent: Zjednoczone Zaklady Rowerowe w Bydgoszczy
Lata produkcji: 1963-1969
Ilość egzemplarzy: ?.
Historia powstania:
Wprowadzenie nowego modelu zostało wymuszone zmianami w kodeksie drogowym ograniczajacym maksymalna predkosc dla motorowerów do 40 km/h i maksymalna
moc silnika do 1,03 KW. Producent silników - Nowa Deba opracowal wersje silnika spelniajaca te wymagania. Silnik oznaczony jako S-32B mial moc 1,03
KW przy 4000 obr/min i moment 2,8 Nm przy 2750 obr/min. Spadek mocy osiagnieto przez zmiany nastaw gaznika, a filtr powietrza polaczono gumowa
rura z rama tak aby powietrze bylo ssane spod siodla. Poprawiono zatem filtracje oraz wyciszono szmery ssania. Tloczona z blachy oslona iskrownika
zostala zastapiona odlewem. Dodatkowo wprowadzono nowy trzycewkowy iskrownik typu 30-1J o mocy 20 W. Zmieniono równiez widelec przedni, wprowadzono
nowa oslone lampy i predkosciomierza, a dzwonek zastapiono sygnalem elektrycznym zasilanym z baterii 1,5V. Przelozenie pierwszego zostalo powiekszone
dla zrekompensowania mniejszej mocy silnika.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-38B o mocy 1,03 KW przy 4000 obr/ min i stopniu spreżania 6,5. Maksymalny moment napedowy to 2,8 Nm przy 2750 obr.min. Pozostale dane jak w modelu 230
Gaźnik:
Model GM 12F rura ssaca polaczona z rura podsiodlowa ramy.
Sprzeglo:
Dane jak w modelu 231
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów lewą rekojeścia kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przelozenia calkowite: I-29,16, II-13,19. Przelozenia w skrzyni I-3,08, II-1,68. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.
Podwozie:
Dane jak w modelu 230
Koła:
Dane jak w modelu 230
Hamulce:
Dane jak w modelu 230.
Instalacja elektryczna:
Dane jak w modelu 230, sygnal elektryczny bateryjny 1,5V
Pojemności:
Dane jak w modelu 230
Cieżar:
Dane jak w modelu 230, masa wlasna 46 kg
Zużycie paliwa:
Dane jak w modelu 230
Wskaźniki:
Predkość maksymalna 40 km./h
Stosowane barwy nadwozia:
Wprowadzono malownie dwubarwne
wiśniowo-czarna, szaro-niebieska (RAL7001/5005), czarno-żółta,
Wyposażenie:
Dane jak w modelu 230
Na zdjęciach mój Komar 232 z roku 1966 - ciągle w remoncie, oraz zachowany w stanie oryginalnym egzemplarz z
roku 1964 jeszcze z gaźnikiem G12 stosowanym do roku 1968 oraz z innym niż w późniejszym modelu malowaniem baku.
oraz nowy nabytek - komar 232 w malowaniu czarno wiśniowym.
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Nietypowe malowanie fabryczne |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |
![]() Komar MR232 |