Motorower Komar typ 231
![]() |
Model: Komar 231
Producent: Zjednoczone Zaklady Rowerowe w Bydgoszczy
Lata produkcji: 1962-1963
Ilosc egzemplarzy: ?.
Historia powstania:
Ze wzgledu na decyzję władz skupiajacą całą produkcję silników do
jednośladów w zakładach w Nowej Debie i zaprzestaniem wytwarzania
silników typu SM01, SM02 we Wrocławiu wymusiło skonstruowanie nowej
wersji Komara przystosowanej do silnika typu S-38 znanego równiez z
Żaka. Nowy model uzyskal numer produkcyjny 231, a do produkcji wszedł
w roku 1962. Produkowano dwie wersje 231 i 231B rózniące się silnikiem.
Wersja 231 miała silnik S38 z tłoczoną pokrywą iskrownika, a a wersja
S38B mała pokrywę odlewaną jak późniejsze modele.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu S-38 o mocy 1,3 KW przy 5000 obr/ min i stopniu sprężania 6,5. Maksymalny moment napedowy to 2,8 Nm przy 3500 obr.min. Pozostale dane jak w modelu 230
Gaźnik:
Dane jak w modelu 230
Sprzegło:
Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi umieszczone na wale korbowym silnika
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów lewa rękojescią kierownicy. Wskaznik wlaczonego biegu. Przelozenia calkowite: I-29,16, II-13,19. Przelozenia w skrzyni I-3,08, II-1,68. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zebata o zebach skosnych , przelozenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.
Podwozie:
Dane jak w modelu 230, drobne zmiany w kształcie wsporników mocowania silnika do ramy
Koła:
Dane jak w modelu 230
Hamulce:
Dane jak w modelu 230.
Instalacja elektryczna:
Dane jak w modelu 230
Pojemnosci:
Dane jak w modelu 230
Ciezar:
Cieżar własny 43 kg, cieżar max 130 kg
Zuzycie paliwa:
Dane jak w modelu 230
Wskazniki:
Dane jak w modelu 230
Stosowane barwy nadwozia:
Wisniowa,
Wyposażenie:
Dane jak w modelu 230
![]() Komar MR231 |
![]() Komar MR231 |
![]() Komar MR231 |
![]() Komar MR231 |
![]() Komar MR231 |
![]() Komar MR231 |