Motorower Komar typ 230
|
|
|
Marka: ZZR
Model: Komar 230
Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy
Lata produkcji: 1960-1962
Ilosc egzemplarzy: prawdopodobnie ok 24 tys szt.
Historia powstania:
W 1960 roku Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy rozpoczęły produkcję motorowerów. Pierwszym wyrobem był Komar model 230. Jego konstrukcja została
opracowana w latach 57-58 przez zespól inżynierów: Bronisława Kedzierskiego, Andrzeja Kontzera i Józefa Podlaskiego.
Podstawowym założeniem było dotarcie do jak najwiekszego grona klientów - motorower mial byc prosty i tani w eksploatacji,
co zreszta zostało osiagniete.
Bydgoska fabryka zdecydowała się, mimo iż były już wtedy seryjnie produkowane nowocześniejsze silniki typu S38 (Żak), na zastosowanie
silników wypróbowanych we wrocławskich Rysiach z niewielką korektą przełozen skrzyni biegów i bez dekompresora.
Prostota pojazdu była często podkreślana w prasie fachowej. m.in. "Motor" napisał: "Prymitywny polski pojazd mający zastąpić rower"
Pojazd sprzedawano w cenie 4500 zł.
Dane techniczne:
Silnik:
Typu SM 02 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Srednica cylindra 38 mm skok tloka 44 mm,
pojemnosc skokowa 49,8 ccm. Stopien sprezania 6,5. Moc maksymalna 1,5 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min.Cylinder zeliwny, glowica ze stopu lekkiego.
Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10
Gaznik:
Poziomy typu G12 z centralnym plywakiem o srednicy gardzieli 12 mm. Glówna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr powietrza mokry siatkowy z przeslona rozruchowa.
Sprzeglo:
Mokre dwutarczowe z wkladkami korkowymi umieszczone na wale wejsciowym skrzyni biegów.
Skrzynia biegów:
Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów lewa rekojescia kierownicy. Wskaznik wlaczonego biegu. Przelozenia calkowite: I-29,16, II-13,19.
Przełożenia w skrzyni I-3,08, II-1,68. Smarowanie olejem LUX 10, zimą LUX5.
Naped:
Lancuchowy, od silnika do skrzyni biegów lancuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przelozenie 3,32, od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.
Podwozie:
Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa; glowna rura nośna o srednicy 45x2, pozostałe o srednicy 30x2. Zawieszenie kola przedniego na krótkim wahaczu pchanym bez tlumienia, o skoku 50 mm. Zawieszenie kola tylnego sztywne. Siodlo pojedyncze typu rowerowego.
Kola:
Niewymienne o srednicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Cisnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce:
Bebnowe sterowane mechanicznie. Bebny ze stopu lekkiego, zebrowane z wtopiona zeliwna wkladka. Srednica bebnów 97 mm szerokosc szczek 20 mm.
Instalacja elektryczna:
Jednoprzewodowa o napieciu 6V. Pradnica- iskrownik trzycewkowa o mocy 17W. Pradnica umieszczona na lewym czopie walu korbowego pod kolem magnesowym. Wyprzedzenie zaplonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Swieca zaplonowa M14x175. Odstep elektrod swiecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuswiatlowa 15/15W, tylna 3W.
Pojemnosci:
Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 6,0 l
Cieżar:
Cieżar własny 45 kg, ciężar max 130 kg
Zużycie paliwa:
1,7 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
Zdolność pokonywania wzniesien 25%,
Stosunek mocy silnika do cieżaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
Wiśniowa, wiśniowo - szara
Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon
Przed remontem - silnik z modelu 231 |
Inny egz. modelu 230 |
Zachowane oryginalne nalepki |
Montaż |
Koło - w 230 bez napędu licznika |
Montaż |
Montaż |
|
|
|
|
|
|
Tu znajdziesz katalog części zamiennych
schemat instalacji elektrycznej