Komar

Motorower Komar typ 230







Marka: ZZR

Model: Komar 230

Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy

Lata produkcji: 1960-1962

Ilosc egzemplarzy: prawdopodobnie ok 24 tys szt.

Historia powstania:

W 1960 roku Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy rozpoczęły produkcję motorowerów. Pierwszym wyrobem był Komar model 230. Jego konstrukcja została opracowana w latach 57-58 przez zespól inżynierów: Bronisława Kedzierskiego, Andrzeja Kontzera i Józefa Podlaskiego.
Podstawowym założeniem było dotarcie do jak najwiekszego grona klientów - motorower mial byc prosty i tani w eksploatacji, co zreszta zostało osiagniete.
Bydgoska fabryka zdecydowała się, mimo iż były już wtedy seryjnie produkowane nowocześniejsze silniki typu S38 (Żak), na zastosowanie silników wypróbowanych we wrocławskich Rysiach z niewielką korektą przełozen skrzyni biegów i bez dekompresora.
Prostota pojazdu była często podkreślana w prasie fachowej. m.in. "Motor" napisał: "Prymitywny polski pojazd mający zastąpić rower"
Pojazd sprzedawano w cenie 4500 zł.

Dane techniczne:

Silnik:

Typu SM 02 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Srednica cylindra 38 mm skok tloka 44 mm, pojemnosc skokowa 49,8 ccm. Stopien sprezania 6,5. Moc maksymalna 1,5 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min.Cylinder zeliwny, glowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy i stopa korbowodu łożyskowane tocznie. Rozrusznik nożny - pedały. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejem Lux10

Gaznik:

Poziomy typu G12 z centralnym plywakiem o srednicy gardzieli 12 mm. Glówna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr powietrza mokry siatkowy z przeslona rozruchowa.

Sprzeglo:

Mokre dwutarczowe z wkladkami korkowymi umieszczone na wale wejsciowym skrzyni biegów.

Skrzynia biegów:

Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów lewa rekojescia kierownicy. Wskaznik wlaczonego biegu. Przelozenia calkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-3,08, II-1,68. Smarowanie olejem LUX 10, zimą LUX5.

Naped:

Lancuchowy, od silnika do skrzyni biegów lancuchem 3/8"x7,5, 36 ogniw, przelozenie 3,32, od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 106 ogniwach, przelozenie 2,54.

Podwozie:

Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa; glowna rura nośna o srednicy 45x2, pozostałe o srednicy 30x2. Zawieszenie kola przedniego na krótkim wahaczu pchanym bez tlumienia, o skoku 50 mm. Zawieszenie kola tylnego sztywne. Siodlo pojedyncze typu rowerowego.

Kola:

Niewymienne o srednicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Cisnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.

Hamulce:

Bebnowe sterowane mechanicznie. Bebny ze stopu lekkiego, zebrowane z wtopiona zeliwna wkladka. Srednica bebnów 97 mm szerokosc szczek 20 mm.

Instalacja elektryczna:

Jednoprzewodowa o napieciu 6V. Pradnica- iskrownik trzycewkowa o mocy 17W. Pradnica umieszczona na lewym czopie walu korbowego pod kolem magnesowym. Wyprzedzenie zaplonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Swieca zaplonowa M14x175. Odstep elektrod swiecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuswiatlowa 15/15W, tylna 3W.

Pojemnosci:

Skrzynka biegów 0,75 l
Zbiornik paliwa 6,0 l

Cieżar:

Cieżar własny 45 kg, ciężar max 130 kg

Zużycie paliwa:

1,7 l/100 km przy 45 km/h

Wskaźniki:

Zdolność pokonywania wzniesien 25%,
Stosunek mocy silnika do cieżaru 30 KM/T
Szybkość maksymalna 50 km/h,
Szybkość użytkowa 35 km/h

Stosowane barwy nadwozia:
Wiśniowa, wiśniowo - szara

Wyposażenie:
Komplet narzędzi, pompka do opon

rys-zak.jpg
Przed remontem - silnik z modelu 231
rys-zak.jpg
Inny egz. modelu 230
rys-zak.jpg
Zachowane oryginalne nalepki
rys-zak.jpg
Montaż
rys-zak.jpg
Koło - w 230 bez napędu licznika
rys-zak.jpg
Montaż
rys-zak.jpg
Montaż
rys-zak.jpg

rys-zak.jpg

rys-zak.jpg

rys-zak.jpg

rys-zak.jpg

rys-zak.jpg


Tu znajdziesz katalog części zamiennych
schemat instalacji elektrycznej